Foto: Wobbe, Heleanne, Rinie en Peter Paul.
Als ondernemer kun je er niet meer omheen: social media zijn een essentieel communicatiekanaal voor elk bedrijf. Maar wat als je niet met je iPhone in je hand bent geboren en niet opgroeit bent met hashtags en taggen? Veel ondernemers moeten de – vaak beste hoge – drempel over. En dat is best spannend. Maar eenmaal de drempel over komen er veel nieuwe kansen op je pad. In deze blog deelt Wobbe zijn ervaring.
Vurige missie
Wobbe Groefsema is één van de drijvende krachten achter Fireblocker. Ze hebben als missie om in 2027 alle scootmobiels in Nederland brandveilig te hebben. Die dingen kunnen dus blijkbaar zomaar in de fik vliegen? Zij ontwikkelden de Fireblocker om dit probleem op te lossen. Super gaaf om te zien hoe ze tot dit idee gekomen zijn en het nu in de markt zetten.
“Ik had het beeld dat social media alleen voor speciaal opgeleide mensen uitvoerbaar zou zijn. Maar het tegendeel bleek waar.”
Wobbe aan het woord
Wij wilden meer inzicht krijgen voor een plan van aanpak om je bedrijfspresentatie op social media te versterken en beter vindbaar te worden. Ik twijfelde vooraf over de Social Media Boost sessie omdat ik een beeld had, dat dit alleen voor speciaal opgeleide mensen uitvoerbaar zou zijn. Maar het tegendeel bleek waar. Het resultaat van deze sessie was verhelderend, uitvoerbaar, overzichtelijk en overtrof onze verwachting om een nieuw plan van aanpak in te zetten.
De sessie heeft me veel inzicht gegeven in de mogelijkheden en ik heb meer vertrouwen in de uitvoerbaarheid ervan. Dit heeft me positief verrast omdat ik altijd het gevoel had dat wanneer ik hieraan zelf zou beginnen, eerst een oceaan zou moeten oversteken voordat ik aan land zou komen, maar blijkt achteraf een meer te zijn. En nu denk ik hoe simpeler ik dit aanvlieg, des te beter resultaat.
Ik zou een Social Media Boost sessie aanraden aan iedereen die denkt dit is te hoog gegrepen voor mij, laat maar bij het oude, en daardoor veel kansen laat liggen die onder handbereik zijn. Een sessie brengt je dichter bij je missie en visie, die je graag wilt bereiken.
“Soms denk je dat iets te hoog gegrepen is en wil je het liefste bij het oude blijven. Maar daardoor laat je veel kansen liggen die onder handbereik zijn.”
De belangrijkste dingen die de sessie me opgeleverd heeft:
– de kijk op de mogelijkheden van inzet binnen sociaal media zijn simpeler dan dat ik mij had voorgesteld en hebben mij positief verrast;
– de samenvatting van gevormde ideeën voor de plan van aanpak binnen de sessie zijn simpel en snel uitvoerbaar met een relatief beperkt budget.
Social Media tips
Dit vind ik nou geweldig. In de praktijk loop je tegen een probleem aan en je bedenkt hier zelf een oplossing voor. Gepassioneerde ondernemers die recht op hun ‘hete’ missie afgaan én social media in gaan zetten om dichter bij hun doel te komen. Want ja…je moet met de tijd mee. Je weet dat je wat moet…maar die drempel blijkt toch vaak best hoog. Als ik zo’n verhaal lees word ik vrolijk en voel ik me dankbaar. Dat ik dit zo vanuit mijn passie kan doen en andere ondernemers verder kan helpen. Naar aanleiding van Wobbe zijn ervaring, twee tips:
- Er zijn legio aan mogelijkheden. Er kan zoveel. Maar door het simpel te houden wordt het alleen maar krachtiger én daarmee gemakkelijker uitvoerbaar.
- Blijf daarbij dicht bij jezelf en bij je bedrijf. Doe wat goed voelt en kies iets wat je leuk vindt om te doen. Dat ga je uitstralen. Hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe sterker je online profilering.
Social Media Boost
Samen hebben we een strategie uitgestippeld om de online vindbaarheid op Google (SEO) en de online zichtbaarheid via Social Media te vergroten. Dit hebben we gedaan aan de hand van het Social Media Model dat ik inmiddels gelanceerd heb. Zie Social Media Canvas: een Social Media Plan op 1 A4. Super fijn dat het in praktijk zo’n succes blijkt. Eerlijk gezegd verbaas ik me elke keer weer over de kracht van het model. Het geeft zoveel richting voor een online strategie. Nieuwsgierig? Je kunt het gratis downloaden via Social Media Canvas: een Social Media Plan op 1 A4. Graag samen in de slag? Meld je aan voor een Social Media Boost.