Facebook heeft weer een wijziging doorgevoerd in de algoritmes van de tijdlijn. Heb je een bedrijfspagina? Dan moet je nog meer je best gaan doen om organisch bij je doelgroep in beeld te komen.
Zelf gebruik ik Facebook eigenlijk niet meer om op de hoogte te blijven van wat mijn vrienden doen. Bijna niemand plaatst updates of er wordt wat opgezet waar ik via Whatsapp al foto’s van heb ontvangen. Ik gebruik Facebook vooral om leuke pagina’s te volgen. Steeds meer bedrijven zien het nut in van het zakelijk inzetten van Facebook en gebruiken het al volop.
Het gevolg is dat er ook gebruikers zijn die het nog wel graag op de originele manier willen gebruiken. Deze gebruikers hebben hun zorgen geuit over het missen van berichten van hun vrienden in het nieuwsoverzicht. Facebook haakt daar op in door direct een nieuwe indeling van de tijdlijn uit te rollen. Leuk voor onze vrienden, maar ook voor bedrijven?
Logische consequentie is dat onze bedrijfsupdates steeds minder in beeld zullen komen. De algoritmes worden aangepast, waardoor een bericht wat eerder een groot bereik kreeg, nu minder ver gaat reiken. Uiteraard kan met Facebook adverteren het bereik vergroot worden. In een eerdere blog schreef ik hier al over. Zakelijk Facebook inzetten is nu vooral interessant als je daarbij ook adverteert via Facebook. Zie ook: Nu de tijd om Facebook adverteren in te zetten. Weer een reden om te adverteren.
Met de wijziging wil Facebook wat meer bijdragen in het verbinden van vrienden en familie; één kernwaarde van het sociale netwerk.
Leestips:
- Leeftijd Social Media gebruikers Nederland
- Opleidingsniveau Social Media gebruikers Nederland
- Whatsapp Web, appen via de computer!
- Tien redenen om Social Media zakelijk in te zetten
- Afmeting Sociale Media afbeeldingen 2016