Handboek engaging content

Engaging content, contentmarketing met een WOW-effect!

We zijn tegenwoordig allemaal online. Ook vanuit zakelijk oogpunt snappen de meeste mensen dat online media, zoals een website en sociale media, tegenwoordig onmisbaar zijn. De meeste bedrijven zijn dan ook online te vinden. Echter zijn er nog veel bedrijven die nog niet weten wat ze nu eigenlijk online kunnen delen en/of doen eigenlijk maar wat. De strategie mist. Het ‘Handboek Engaging Content’ van Patrick Petersen kan inspiratie geven bij het bedenken van content en bij het uitzetten van een contentstrategie. Ik hoop dat het boek mij waardevolle tips geeft om meer interactie uit te lokken op diverse sociale media.

In het boek ‘Engaging Content’ van Patrick Peterson wordt uitgebreid ingegaan op wat content nu eigenlijk is, waarom je het in kunt zetten en hoe je tot een contentstrategie kunt komen. Het boek is geschreven voor studenten, docenten, medewerkers, adviseurs en ondernemers die actief zijn in de branche van (online) marketing en/of communicatie. Het boek biedt een mix aan theorie, psychologische inzichten en praktijkvoorbeelden op gebied van contentmarketing.

In de eerste hoofdstukken wordt veel theorie (modellen en vaktermen) behandeld waarvan bij mij veel bekend is. Tussendoor wordt deze theorie in rode blokken nogmaals samengevat. Ik kan me voorstellen dat, wanneer dit boek als studieboek gebruikt wordt, het van meerwaarde is. Voor mij, als online ondernemer, vind ik het niet van toegevoegde waarde. Hetzelfde geldt voor alle Engelstalige citaten over verschillende vaktermen. Tevens staan er veel modellen in het boek. Hoewel ik ze allemaal prima begrijp, wordt het mij allemaal wat teveel. Het boek geeft zoveel informatie dat het haast verwarrend wordt en voor mij niet meer goed te volgen is. In het boek worden veel bronnen (uitgebreid) benoemd. Handig als je verder zou willen lezen over het onderwerp, echter vind ik het wel ten koste gaan van de leesbaarheid van de tekst. Hetzelfde geldt voor de grote en vaak hele aanwezige afbeeldingen.

Vanaf het derde hoofdstuk wordt het boek interessanter. Er worden onderwerpen behandeld waarbij ingegaan op de verschillende contentvormen, hoe interactie tot stand komt en tips om het uit te lokken. De combinatie van theorie en vele voorbeelden, geeft mij inspiratie voor mij eigen communicatie. Zowel bij hoofdstuk 3 en 4 vouw ik vele ezelsoortjes (sorry Patrick ;-)) in het kader: nog even naar kijken, mogelijk te gebruiken als input voor mijn eigen communicatie. Vanaf hoofdstuk vijf gaat het over analyse van de resultaten en het opstellen van een contentplan. Het analyse brengt mij weinig nieuws. Het laatste hoofdstuk, over contentplanning is zeker interessant. Hier komt alles samen tot een contentplan. Ook hier vind ik het een nadeel dat er zoveel moeilijke termen (vaktermen) gebruikt worden, waardoor ik soms terug moet bladeren om te begrijpen wat er geschreven wordt. Nou moet ik ook zeggen dat ik zelf heel erg sta voor communiceren in begrijpelijke taal, niet moeilijker maken dan het is en niet gooien met vaktermen als het niet nodig is.

Zelf heb ik een bedrijf in online communicatie (iDees online). Voor mij geeft de inhoud dan ook vooral woorden aan wat ik al weet en geeft het bevestiging dat ik al heel goed bezig ben. Er staan zeker leuke (haalbare) tips in om meer uit je online kanalen te halen. Voor een startende ondernemer en/of iemand die er al aardig in thuis is, een aanrader als je meer interactie wil creëren. Het boek heeft mij geïnspireerd voor mijn eigen online communicatie en voor mijn klanten.

 

managementboek

 

 

 

 

 

Paste your AdWords Remarketing code here
Scroll naar boven

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies" om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten