In hoofdlijn heb ik twee soorten klanten: de ene klant wil wat met sociale media maar heeft geen idee waar te beginnen en de andere klant zet social media al (actief) in, doet eigenlijk maar wat en wil het strategisch inzetten. Het valt me de laatste maanden op dat er steeds meer behoefte is aan een strategie voor social media inzet. Een communicatieplan gericht op sociale media biedt daarbij uitkomst.
Zakelijke inzet social media
Deze groep die zakelijk nog geen sociale media inzet, ziet wel in dat ze met de tijd mee moeten gaan en ook actief moeten worden. Zij vragen zich af welke sociale media ze het beste voor hun bedrijf in kunnen zetten, waar hun doelgroep actief is, hoe ze dat dan doen en wat ze in hemelsnaam moeten plaatsen. De klanten die al actief zijn, die eigenlijk maar in het wilde weg updates plaatsen, is op zoek naar een rode draad in de online communicatie. Hoe zet ik sociale media nu echt in om mijn bedrijfsdoelen te halen, hoe bouw ik mijn community verder uit én hoe kan ik het nog effectiever inzetten.
Social Media Gebruik Nederland
De top 5 meest gebruikte kanalen in Nederland zijn:
- YouTube
- Google+
Inmiddels is 86% van de Nederlandse bevolking actief op één of meerdere sociale media. Het is dan ook logische dat veel bedrijven inmiddels sociale media inzetten. Maar de ervaring leert dat veel ondernemers de ene week heel actief zijn en de andere keer mediastilte lijken te hebben. Er is geen continuïteit in berichtgeving. Veelal is er een gemis aan inspiratie over wat er geplaatst kan worden. Een communicatieplan kan hierbij een uitkomst bieden.
Communicatieplan gericht op sociale media
In een communicatieplan wordt o.a. beschreven wat nou eigenlijk het doel is waarom je sociale media in wilt zetten. Je bekijkt waar je naar toe wil. Het stellen van een doel kan je helpen om de juiste lijnen uit te zetten. Wil je b.v. meer interactie met je doelgroep opwekken, dan ga je meer denken in de mogelijkheden om dat uit te lokken. Dit geeft al wat lijn aan je online communicatie. Ook is het van belang om te bekijken wat nou eigenlijk je producten en/of diensten zijn die je aan wil bieden. Hoe zorg je dat je diensten (indirect) voorbij komen bij je doelgroep? Ze moeten immers wel weten waarvoor ze bij je terecht kunnen. Vraag je af wie je doelgroep is, en op welke kanalen zij aanwezig zijn. Kijk ook of er een indirecte doelgroep is; richt je je bijvoorbeeld op kinderen dan vormen ouders ook een belangrijke doelgroep.
Strategie voor Sociale media
Vervolgens kun je de strategie verder uitwerken en kom je tot een contentplanning. Dit is een jaarplan waarin wekelijks aangegeven wordt welke acties, met welke inhoud op welk kanaal verspreid moeten worden. Hierin staan o.a. acties zoals het wensen van fijne feestdagen met de kerst, maar ook belangrijke momenten in het jaar zoals voor een hovenier de seizoenen belangrijk zijn. Daarnaast komen hier allerlei acties terug die ingezet worden om heel gericht de bedrijfsdoelen te behalen. Het is super fijn om zo’n jaarplan te hebben; je weet waar je mee bezig bent en waar je naar toe werkt. Daarnaast is het ook nog eens heel prettig dat je niet elke week wat hoeft te bedenken, maar de onderwerpen haal je zo uit je kalender. Dit bij elkaar zorgt er ook nog eens voor dat je met regelmaat voorbij komt en de continuïteit waar kan borgen.
Vragen over dit blogbericht beantwoord ik met veel plezier. Neem contact met me op via onderstaande gegevens of gebruik het contactformulier.
Leestips:
- Belang van een communicatieplan
- Leeftijd Social Media gebruikers Nederland
- Opleidingsniveau Social Media gebruikers Nederland
- Whatsapp Web, appen via de computer!
- Tien redenen om Social Media zakelijk in te zetten
- Afmeting Sociale Media afbeeldingen 2016