iDees online doelgericht communiceren communicatieplan

Belang van een communicatieplan

iDees online doelgericht communiceren communicatieplan

Als ondernemer zet je diverse offline en online communicatiemiddelen in, zoals; visitekaartjes, flyers, websites en sociale media. Maar met welk doel ontwikkel je deze middelen, wat wil je met deze middelen bereiken en wanneer zet je welk middel in voor welk doel?

Een communicatieplan zorgt voor inzicht in je bedrijfsdoelen, overzicht in wat je bedrijf precies inhoudt én houvast in de communicatie. Zie je door de communicatiemiddelen de marketing/reclame niet meer? Dan kan een communicatieplan uitkomst bieden.

Bedrijfsomschrijving
Eerst is het van belang om in kaart te brengen wat uw bedrijf precies inhoudt; hoe ik het ontstaan, hoe groot is het, welke producten en diensten wil je verkopen. Daarnaast is het ook goed om hier in op te nemen hoe je bedrijf zich onderscheidt van vergelijkbare bedrijven.

>> overzicht in “wie” je bedrijf is en welke diensten en producten je allemaal verkoopt.

Doelgroep
Maak een overzicht van uw doelgroepen. Wie is uw doelgroep? Is deze onder te verdelen in subdoelgroepen? En wat zijn de kenmerken (b.v. leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, geografie)? Door dit uit te werken krijg je goed in beeld op welke groep(en) je je zou kunnen richten. Veel mensen geven aan dat ze dit prima uit hun hoofd weten, maar je zult niet de eerste zijn die meer doelgroepen heeft dan vooraf gedacht.

>> overzicht in alle doelgroepen van je bedrijf zodat je weet wie je wilt bereiken.

Bedrijfsdoelen
Wat wil je met je bedrijf bereiken? Dit zijn meestal 3 tot 5 doelen. Hierbij kun je denken aan het vergroten van naamsbekendheid, vergroten van de betrokkenheid met bestaande klanten, duurzamer worden, bekendheid m.b.t. je locatie te vergroten, meer volgers op Facebook krijgen en b.v. een specifiek product/dienst meer verkopen. Deze doelen kunnen uiteraard met regelmaat bijgesteld worden.

>> inzicht in wat je precies wilt bereiken met je bedrijf

Commuincatiedoelen
Kijkend naar deze bedrijfsdoelen kun je bekijken welke doelen (mede) met communicatie te bereiken zijn. De naamsbekendheid kan b.v. heel goed met communicatie vergroot worden. Denk b.v. aan het gebruiken van sociale media zodat je naam overal voorbij komt of b.v. het plaatsen van billboards. Bij een doel zoals “duurzamer worden” speelt communicatie een andere rol. Je kunt niet met de inhoud van de communicatie duurzamer worden. Van de doelen die wel direct met communicatie te bereiken zijn, bepaal je wat de doelgroep moet weten, hoe de houding moet zijn en welk gedrag je teweeg wilt maken. Deze punten vormen de drie communicatiedoelen van een bedrijfsdoel.

>> inzicht in kennis,, houding en gedrag van je doelgroep; waar je in de communicatie op in zou moeten spelen.

Communicatiemiddelen
Het is ook van belang om na te gaan via welke communicatiemiddelen je de doelgroepen zou kunnen bereiken. Twitteren gericht op ouderen van 80+ zal b.v. minder geschikt zijn dan een reclame op de radio of artikel in de krant. Klinkt vanzelfsprekend, maar ook hier gaat het vaak genoeg fout. Breng alle kanalen in kaart die je in de huidige situatie gebruikt, die je zou willen gebruiken en maak hier een lijst van. Bekijk welke middelen in te zetten zijn voor welke doelgroep en bekijk ook welke middelen in te zetten zijn voor het behalen van de doelen.

>> inzicht en overzicht in welke middelen je in kunt zetten om doelgroep x / doel x te kunnen bereiken.

Strategie
Vervolgens is het van belang om een strategie te bepalen; hoe wil je overkomen, wat zijn je identiteitskenmerken, welke middelen worden er ingezet, voor welk doel, wat en hoe ga je hierover communiceren en binnen welke richtlijnen. Welk middel wordt het belangrijkste om in te zetten, hoe en hoe vaak ga je dit in zetten en wat is het hoofddoel?

>> om doelgericht te communiceren vanuit je bedrijfsidentiteit.

Contentplanning
De contentplanning is een belangrijk onderdeel van het communicatieplan. Het vormt een jaarplanning waarin een plan gemaakt wordt wanneer welk middel ingezet gaat worden, waarover gecommuniceerd gaat worden en wie dat gaat doen. De voorgaande onderdelen vormen de basis van deze planning, zodat de verschillende doelgroepen aangesproken worden via de meest passende kanalen en je gerichte acties in het overzicht zet om de bedrijfs- en communicatiedoelen te behalen. Het geeft overzicht en zorgt voor een strategische inzet van de communicatie.

>> overzicht en hou vast om vanuit te communiceren; continuïteit en eenheid in communicatie. Zeker voor beheer met meerdere medewerkers een welkome planning.

Evaluatie
Met de jaarplanning kun je aan de slag en kun je even vooruit. Maar het is wel belangrijk om met enige regelmaat, b.v. elke drie maanden, te analyseren hoe de stand van zaken is. Worden de desbetreffende producten/diensten bijvoorbeeld al meer verkocht? Zijn er b.v. al meer volgers op Facebook. Stijgende lijn te zien, dan kun je zo door gaan, mocht dit niet zo zijn dan kun je het plan eventueel bijstellen.

>> weten is meten ook bij communicatie van belang.

iDees online
Meer informatie over het communicatieplan. Vragen over dit blogbericht beantwoord ik met veel plezier. Laat uw vraag achter via het contactformulier op deze website. Kun je wel wat Social Media Advies of Training gebruiken? Kijk dan op de dienstenpagina welke mogelijkheden er zijn.

 

Paste your AdWords Remarketing code here
Scroll naar boven

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies" om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten