Alweer een tijdje terug heb ik via Facebook de vraag gekregen of ik een blog kon schrijven over welke sociale media bij welk vakgebied passen. Elk bedrijf is anders, maar hoe kies je nu welke sociale media je het beste zou kunnen gebruiken? Hierbij een paar punten die van belang zijn van het maken van een keuze.
1. Als eerste stap is het van belang om te bepalen waarom je sociale media zou willen gebruiken. Wat is het doel of wat zijn de doelen? Wil je meer naamsbekendheid? Meer aanwezigen op een evenement dat je organiseert? Of bijvoorbeeld meer producten verkopen. Het zijn allemaal verschillende doelen en dit heeft invloed om het kiezen van een sociaal medium.
2. Als tweede stap is het van belang welke doelgroep je bedrijf heeft. Zo kan je bedrijf zich richten op andere bedrijven of op consumenten. Maar ook andere kenmerken zoals leeftijd, geslacht en woonlocatie kunnen doelgroepkenmerken zijn. Via Google zijn de nodige feiten te vinden over de doelgroepen van sociale media. Zo kun je nagaan op welk sociale media je doelgroep te vinden zal zijn.
3. Als derde punt is het van belang om te kijken naar je eigen bedrijf. In welke branche val je en welke producten en diensten verkoop je? In hoeverre is het gepast en geschikt om deze te promoten via sociale media? Vanuit de meeste bedrijven hebben producten en diensten die goed te promoten zijn via sociale media. Maar het is wel goed om er over na te denken in hoeverre de doelgroep via sociale media contact met je verwacht.
Het is onbegonnen werk om nu per sociaal medium uit te werken voor welke doelen, doelgroepen en vakgebieden ze geschikt zijn. Heb je al deze punten voor jezelf op een rij dan hoor ik het graag en denk ik graag even met je mee voor welk medium je het beste kunt kiezen.
Vragen over dit blogbericht beantwoord ik met veel plezier. Laat uw vraag achter via het contactformulier op deze website. Kun je wel wat Social Media Advies of Training gebruiken? Kijk dan op de dienstenpagina welke mogelijkheden er zijn.