Laatst keek ik eens even met een frisse blik naar de waarden van mijn bedrijf. Welke identiteitskenmerken heeft mijn bedrijf? Waar sta ik voor? Waarom komen mensen bij mij? Wat maakt mij anders dan mijn concullega? Zowaar plopte er een nieuw inzicht en kwam ik tot de 7 p’s. Dacht leuk om even met je te delen.
Identiteitskenmerken
Eigenlijk elke ondernemer waarmee ik aan de slag ga, krijgt de vraag van mij hoe hij/zij over wil komen op zijn/haar klant. Wat maakt jou uniek? Wat doe jij heel expres anders dan de rest? Wat vind je belangrijk? Soms draai ik het juist om door te vragen wat ze in elk geval niet willen. Vinden sommige mensen gemakkeijker. Deze waarden hebben invloed op je doelgroep, producten, verdienmodel en (online) communicatie.
Blijven finetunen
Ik heb dit al veel vaker gedaan en de lading van de woorden is elke keer hetzelfde. Maar nu kwam ik op een paar woorden die startte met een ‘p’. Even doorbrainstormend kwamen er nog meer p’s te voorschijn. 7 p’s zijn het in totaal geworden. Een fijne lijst waar ik heel vrolijk van word. Beetje met een knipoog naar de marketingmodellen met de 4 p’s enz.
– Puurheid
– Passie
– Praktisch
– Persoonlijk
– Positiviteit
– Plezier
– Pionieren
Kracht van identiteitskenmerken
Deze waarden zijn voor mij heel belangrijk in mijn bedrijf. Ze bepalen hoe ik dingen aanpak, met wie ik werk, waarin ik me onderscheid, wat mensen aan mij waarderen, waar ik vrolijk van word. Zo onderneem ik op een manier die helemaal bij mij past.
Het kan maar zo zijn dat wij heel erg op één lijn zitten en jij hier ook vrolijk van wordt. Het is namelijk zo dat jouw ideale klant ook ‘AAN’ gaat op jouw waarden. Heel vaak hoor ik namelijk mijn klant bepaalde waarden beschrijven en dan denk ik JAAAAA dat vind ik ook of dat doe ik ook zo! Zo leuk is dat.
7 p’s voor ondernemen
Leuk om nog even te delen wat ik hier mee bedoel en waarom ik het zo belangrijk vindt. Wie weet haal je er inspiratie uit. Sowieso heel leuk om dit ook eens voor jezelf uit te werken 🙂 .
Puurheid
Hiermee bedoel ik de puurheid vanuit je zelf. Oprecht zijn in wat je doet. Laat het vanuit je hart komen. Gewoon zoals jij bent. Lekker zonder filter. Het is wat het is. Dicht bij jezelf blijven. Dat alles maakt je uniek.
Passie
Doen waar jouw vuurtje van gaat branden. Waar jij super veel energie van krijgt en dat uitstralen. Dat doen waar jij twinkeloogjes van krijgt. Zodat je stralend spreekt over wat je doet en het enthousiasme eraf spat.
Praktisch
Als ik wat deel of doe, maak ik het heel toepasbaar. Niet alleen weten wat je kan doen maar ook hoe. Zodat je ook écht stappen kan zetten en niet in je hoofd rondjes blijft lopen 😉
Persoonlijk
Hele belangrijke, aandacht voor elkaar. Dat kan zowel offline als online. Je klanten niet als nummertje zien, maar echt persoonlijke aandacht geven. Korte lijntjes, kaartjes sturen, één op één contact.
Positiviteit
Denken in mogelijkheden, kijken hoe het wél kan. Zien wat je wel gedaan hebt én wat er wél goed gaat. Blik vooruit, vertrouwen in jezelf en dat jij daar kan komen waar jij heen wil.
Plezier
Hele belangrijke, heb plezier in wat je doet. Als jij lol hebt, werkt het van alle kanten mee. Je bent leuk om mee te werken, mensen zijn graag bij je én je word er zelf ook heel blij van. Driedubbel feest!
Pionieren
Als ondernemer loop ik graag voorop in mijn vakgebied. Probeer dingen uit. Onderzoek wat mogelijk is. Deel mijn ervaringen. In het ondernemerschap is het heel belangrijk om te blijven innoveren.
Heerlijkheid! Als ik het zo schrijf word ik er al vrolijk van. Heel benieuwd wat jij van deze p’s vindt én natuurlijk ook naar welke waarden voor jou heel belangrijk zijn in je bedrijf. Laat je het even weten in een reactie hieronder? 🙂