Je bent actief op Instagram. Het gaat best goed, maar het kan vast beter. Met meer likes, meer reacties, meer volgers, meer webbezoekers via Instagram, meer leads of zelfs verkopen via Instagram. Maar wat moet je nou eigenlijk doen om te groeien op Instagram? In deze blog lees je er meer over.
1. Sterke foto’ s
Bij Instagram gaat het om beeld. Zorg daarom voor mooie plaatjes. Hoe zorg jij ervoor dat je foto’s plaatst die echt bij jou passen? En die interessant, leuk of grappig zijn om naar te kijken. Het beeld moet op de een of andere manier vermakelijk zijn. Want daarvoor zitten we op Instagram. Zorg daarnaast voor een duidelijk thema binnen je Instagram profiel. Dan weet je (toekomstige) volger wat hij of zij kan verwachten. Hoe meer focus, hoe beter.
2. Gedraag je sociaal
Instagram is een social media. Wees dan ook sociaal. Volg Instagrammers die je leuk vindt om te volgen, like updates die je leuk vindt en reageer op updates waar mogelijk. Hoe meer je dit doet, hoe socialer je bent. Stel een vraag, geef een compliment of geef je mening. Blijf wel dicht bij jezelf en wees oprecht. Ben je dat niet, dan wordt daar gauw doorheen geprikt en word je niet als sociaal gezien. Wat je aandacht geeft groeit, dat geldt ook voor je Instagram account.
3. Plaats regelmatig
Niet te bang zijn dat je te vaak wat plaatst. Instagram kent – sinds vorig jaar – net als Facebook een algoritme. Hierdoor worden niet alle updates aan al je volgers getoond. Plaatst gerust vijf updates op een dag, de kans is klein dat een volger ze allemaal te zien krijgt. Als je vaak wat plaatst, zorg dan wel dat je niet gaat plaatsen om te plaatsen en maar van alles de lucht in schiet. Blijf nadenken of het past binnen je thema waar je updates over plaatst.
4. Analyseer de timing
Kijk wanneer je een bericht plaatst en kijk wat het effect daarvan is. Leg meerdere updates naast elkaar die op verschillende tijden geplaatst zijn. Zie je bepaalde patronen? En wat voor conclusie kun je daaruit trekken? Speel daar vervolgens op in door je updates op bepaalde tijden te plaatsen. Het kan handig zijn om ’s ochtends vroeg te plaatsen, omdat dan iedereen op de mobiel zit. Of denkt iedereen al zo en is er daardoor een overload aan berichten rond 7 uur? En is jouw specifieke doelgroep dan eigenlijk al wel wakker? Daarom goed om voor jouw profiel te bekijken wat het meest effectief is.
5. Gebruik relevante hashtags
Hashtags zijn de zoekwoorden van Instagram. Welke trefwoorden passen bij je update? Doe je ogen dicht en beeld je in dat je iemand bent die tot jouw doelgroep behooort en op zoek is naar iets dat jij te bieden hebt. Waarop zou je zoeken? Check of, hoe en door wie die hashtags gebruikt worden. Indien dit aansluit bij wat jij voor ogen hebt, kun je ze toevoegen aan je updates. Tip: claim een eigen hashtag die past bij je bedrijf of het thema waar je foto’s over plaatst. Ook kun je een ‘eigen’ hashtag koppelen aan een winactie of evenement, welke je volgers kunnen gebruiken om te laten weten dat ze meedoen en/of aanwezig zijn.
6 Tag waar mogelijk
Heb je een foto waar meerdere mensen op staan. Top. Dan kun je ze gaan taggen. Ik ga er even vanuit dat je weet hoe dit moet. Mocht dit niet zo zijn, let me know. Dan leg ik het nog even uit. Taggen is belangrijk omdat je zo extra zichtbaarheid cadeau geeft en dat wordt natuurlijk wel gewaardeerd. Wanneer iemand getagged wordt krijgt hij of zij melding. De kans is groot dat diegene even liked of reageert. Naast accounts kun je ook locaties taggen. Ook even doen dus ;-).
7. Werk met influencers
Wie in je omgeving heeft een groot netwerk en hoe kun jij hier op inspelen? Kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je samen met die persoon een foto op Instagram krijgt waar je in getagged wordt. Zodat je ook in haar netwerk voorbij komt en daardoor nieuwe volgers krijgt? Of is er iemand die dol op je merk, product of dienst is. Misschien kan hij of zij daarover een enthousiaste foto plaatsen met een verwijzing naar jou?
8. Gebruik Instastories
Het is nog vrij nieuw en misschien zie je het nu er nog niet helemaal van in. Instastories zijn inderdaad tijdelijk zichtbaar, maar ondanks dat echt wel van waarde. Je kunt een update plaatsen op je timeline en daarbij een story delen. Denk b.v. aan het delen van een mooie taart op je tijdlijn en het proces – van beslag maken tot het uit de oven halen – in een story. Het eindresultaat – de taart – blijft staan, maar het proces naar het eindresultaat toe hoeft niet op je tijdlijn te staan. Leuke manier om een kijkje achter de schermen te geven en je volgers nog meer te betrekken. Mooie kans ook om extra op te vallen, want er zijn nog weinig ondernemers die hier gebruik van maken. Ook hier kun je personen taggen, locaties aangeven en hashtags gebruiken. Doe daar je voordeel mee.
9. Herhaal je successen
Check welke updates goed scoren en bekijk daarna wat deze updates met elkaar gemeen hebben. Sta jij er elke keer zelf op? Of gebruik je steeds eenzelfde filter? Heb je steeds een foto met een aparte compositie? Het kan van alles zijn. Kijk welke overeenkomsten je topupdates hebben en plaats meer updates die aan deze richtlijnen voldoen. Zo kun je steeds verder experimenteren en steeds meer succes krijgen.
10. Adverteer
Het is al even mogelijk om op Instagram te adverteren. Eerst via de power editor van Facebook, maar nu ook rechtstreeks via Instagram als je een bedrijfsaccount hebt. Dus zorg dat je dat hebt en je kunt adverteren. Handig, want je kunt zo heel specifiek je doelgroep benaderen en ze uitnodigen om je te volgen, contact laten opnemen of naar je website te verwijzen. Met kleine budgetten kun je al veel bereik genereren. Zo bereik je ook mensen die nog jou, je product of je bedrijf nog niet kennen. Hoe beter je de doelgroep selecteert, hoe groter de kans dat ze je gaan volgen, berichten gaan liken of reactie achterlaten.
Zo, dat zijn heel wat tips waar je mee aan de slag kan gaan of niet? En weet je, het hoeft echt niet allemaal in een keer. Je kunt oppakken waar jij tijd voor hebt en waarbij je goed voelt. Als je elke week een stapje maakt, heb je na tien weken een reuzensprongen gemaakt. Heel benieuwd wat het effect voor jouw account is. Succes.