Ben jij zo’n type die eerder teveel ideeën heeft voor zijn of haar bedrijf, dan geen idee? Is natuurlijk super fijn zo’n bruisend hoofd met prachtige plannen. Maar het gevaar ligt op de loer. Gebrek aan focus. Want als je vol ideeën zit, schakel je vaak ook makkelijk, schiet je alle kanten op en doe je van alles wat. Maar waar ben je eigenlijk naar onderweg? En hoe hou je daar focus in? In deze blog geef ik je een paar tips.
Liese Schram begeleidt mensen naar een gezondere leefstijl vanuit haar bedrijf LIESES. Als voedingsdeskundige en fitnesstrainer weet zij als geen ander welke benodigdheden je nodig hebt om de meest energieke, fitste en gezondste versie van jezelf te worden. Zij is zo’n ondernemer die vol ideeën zit en op zoek is naar meer focus.
Liese aan het woord
Désirée ken ik van 365 dagen succesvol. Daarna ben ik haar online blijven volgen. Ik hou van haar enthousiasme en energie (doinkdoink, hihi). Ik wil vol voor het ondernemerschap gaan, maar weet nog niet precies waar ik naar toe wil. Welke diensten ik nu aan wil bieden en hoe ik dit kan organiseren. Ook wil ik mijn bedrijf online beter zichtbaar maken. Ik ben al wel actief op Facebook en Instagram en daar plaats ik van alles zoals quotes, foto’s, video’s en ik promoot mijn workshops.
Focus en structuur
Ik wil graag leren hoe ik focus kan krijgen en hoe ik structuur kan brengen in wat ik aan het doen ben, zodat ik weet waarmee ik kan beginnen. Hier kan ik wel wat coaching gebruiken omdat ik het niet helder heb in mijn hoofd; ik heb teveel leuke ideeën. Daarom leek het mij onwijs tof en waardevol om samen tijdens het Social Media Boost Weekend met Désirée aan de slag te gaan.
Ik wilde graag een duidelijk plan, een doel voor ogen; waar doe ik het voor, waar wil ik heen, hoe ga ik dit aanpakken? Vaak als ik eenmaal bezig ben en weet waarvoor ik het doe, dan ga ik als een speer en kan ik onwijs veel creëren, maar soms loop ik mezelf soort van tegen te werken en blijf ik rondjes over die rotonde lopen.
Doelgericht aan de slag
Door het boost weekend heb ik een helder doel voor ogen voor de komende periode. Ik weet waar ik op ga focussen, welke kanalen ik in ga zetten, wat ik kan plaatsen en hoe ik hier structuur en regelmaat in breng. Dit weekend heeft me geleerd om breder en creatiever nadenken over mogelijke netwerken en kanalen. Door de hulp, input en inspiratie uit de groep heb ik veel inzichten en ideeën gekregen. Zó fijn! En… ben super blij met de Weekplanner waarin ik mijn plan de campagne in kwijt kan. De vibe, groepsdynamiek, het huisje en de werk-rustverhouding vond ik top.
Kick-ass plan
Het weekend heeft mijn verwachting overtroffen. Ik heb een mega kick-ass plan de campagne om naar een onwijs tof doel toe te werken. Hoe ik dit online kan publiceren, meer kan promoten, een groter online netwerk krijg en meer klanten. Ik hoop dat ik door dit boost weekend een kickstart kan gaan maken voor mijn bedrijf, zodat ik mijn coaching en bedrijf naar de next level kan brengen. Ik zou het Social Media Boost Weekend aanraden aan (startende) ondernemers, die social media meer en strategischer in willen gaan zetten voor meer zichtbaarheid, naamsbekendheid en potentiële klanten.
3 tips voor meer focus en structuur
Het is zo fijn om met mensen zoals Liese samen te mogen werken. Iemand die echt er voor wil gaan. Wil groeien. Zijn of haar bedrijf belangrijk wil maken. Het serieus neemt. Er in durft te investeren. En zich maximaal geeft om een volgende stap te maken in zijn of haar bedrijf. Naar aanleiding van Liese haar verhaal deel ik graag een paar tips om je op weg te helpen:
Tip 1: Bepaal waarom je doet wat je doet
Door te kijken waarom je bent gaan ondernemen, kun je al meer richting krijgen. Waarom ben jij gaan doen wat jij aan het doen bent of gaat doen? En wat voor gevolg heeft dit op andere mensen om je heen, maar ook op de mensen die van je afnemen? Wat voor gevoel krijgen ze ervan, wat maakt het los? En wat is daar weer het gevolg van? Kom erachter waarom jij doet wat je doet en je krijgt meer richting.
Tip 2: Maak vrijheidsKEUZES
Als ondernemer heb je vrijheid. Dat is juist het fijne en vaak ook de reden waarom je ondernemer geworden bent. Die vrijheid is fijn. Maar zorg wel voor een beetje focus in je bedrijf. Dat geldt op verschillende vlakken. Denk aan je diensten, doelgroep, bedrijfsdoelen, social media kanalen en ga zo maar door. Wat je aandacht geeft groeit. Dus als je per onderdeel 1 heel belangrijk maakt, zul je veel meer structuur en overzicht krijgen.
Tip 3: Maak een planning
Sommige mensen worden er helemaal zenuwachtig van, maar toch zeg ik het. Maak een plan de campagne. Als je weet waar je heen wil, kun je kijken welke stappen je kunt gaan zetten. Doe dit bijvoorbeeld eerst voor een kwartaal, verspreid het over drie hoofdacties per maand en verdeel die weer over 4 weken. Vervolgens uit dit zich in elke dag een klein stapje, waarbij je dichter bij je doel komt. Wordt het opeens een stuk behapbaarder van.
Ben jij, net als Liese, ook zo’n bezige bij met veel ideeën en ben jij ook op zoek naar focus voor je bedrijf en bij de inzet van social media? Of kun je juist wel wat nieuwe input gebruiken? Dan is het Social Media Boost Weekend mogelijk ook wat voor jou!
Super leuk 🙂 Hoop dat je er wat aan hebt :-).
ennnnneee er is nog plek voor het Social Media Boostweekend, mocht je ook een boost kunnen gebruiken. Je bent welkom :-D.
Yess die kan ik wel even gebruiken! Ben benieuwd naar het e-book ???