Weet jij straks precies hoe jij social media in wil zetten voor je bedrijf ?Met het Social Media Canvas breng je jouw Social Media Plan op een overzichtelijke en visuele manier in kaart op één velletje papier. Aan de hand van 12 bouwstenen beschrijf je het bedrijf, de middelen, doelgroep, doelen, strategie, acties en benodigdheden om zo tot een contentplan te komen. Zo krijg je zicht op de onderdelen die van belangrijk zijn en waar bijsturing nodig is.
De meeste ondernemers schrijven helemaal geen Social Media Plan. De ondernemers die gericht naar een plan de campagne willen werken, vinden het toch maar een lastige opgave. Het Social Media Canvas kan een handig hulpmiddel zijn bij het uitwerken van jouw Social Media Plan.
Opbouw Social Media Canvas
Het is een overzichtelijk model, bestaande uit twaalf bouwstenen. De onderkant bestaat uit je concrete actieplan én je doelen waar je naar toe wilt werken. Centraal staat je bedrijfsidentiteit, waarbij het gaat over wie je als ondernemer of bedrijf bent, waar je voor staat, hoe je over wil komen en wat je drijfveren zijn. De rechterkant gaat over het interne stuk waar je over na moet denken, zoals: wie is mijn klant, welke kanalen kan ik gebruiken en hoe ga ik naar het gestelde doel toewerken. Vervolgens gaat de linkerkant over het externe – praktische stuk – waarbij je kijkt welke basisacties nodig zijn, wat je nodig hebt en wie je daarbij nodig hebt.
1. Identiteit
Welke identiteitskenmerken heeft je bedrijf? Wat ik daar mee bedoel? Misschien is de volgende vraag meer verhelderend: hoe wil jij als ondernemer of bedrijf overkomen bij je klant? Welke kernwaarden zijn belangrijk voor je en welke identiteitskenmerken kun je daar aan koppelen? Denk na over wie je bent als ondernemer of bedrijf, waar je voor staat en wat daarbij belangrijk is voor jou.
2. Missie
Vanuit welke missie onderneem je? Dit is een bouwsteen waar je ook echt even goed over na moet denken. Waar wil je naar toewerken? Beter gezegd: wat maakt dat jij dit wil doen en waar geloof jij in? Als je kijkt naar je drijfveren, wat maakt dan dat jij vanuit je bedrijf doet wat je doet? En dan bedoel ik niet ‘geld verdienen’, maar echt een maatschappelijke missie. Wat draag jij met je bedrijf bij om de wereld weer een stukje mooier te maken?
3. Producten
Welke producten brengen je dichter bij je missie? Wat doe jij of wil je gaan doen én is daar behoefte aan? Wat maakt dat mensen naar jou komen én niet naar je concullega? Breng in beeld hoe jij je vanuit je bedrijf in de markt zet. Heb je al een bedrijf? Kijk dan ook eens kritisch wat je belangrijkste diensten zijn. Je kunt hierbij bijvoorbeeld kijken naar waar jij het meeste plezier uit haalt, waar de meeste markt voor is of waar je het meeste aan verdiend.
4. Doelgroep
Voor wie is je aanbod interessant? Met wie en wat voor mensen werk je het liefste? Waar zit de meeste potentie? Breng je doelgroep in kaart. Wie is je ideale klant? Welke kenmerken kun je hier aan toe schrijven? Zijn het mannen of vrouwen, wat voor karakter hebben ze, waar kom je ze tegen, hebben ze kinderen, waar komen ze vandaan, wat voor opleidingsniveau hebben ze en waar doen ze boodschappen? Het zijn zo maar wat vragen. Wat weet jij over je (potentiële) klant? Heb je een brede doelgroep, dan kan het handig zijn om deze op te delen in meerdere doelgroepen met bijbehorende kenmerken.
5. Communicatiemiddelen
Waar vind je de doelgroep en welke online middelen passen bij jou en je bedrijf? Als je weet wie je wilt bereiken, kun je ook nagaan waar je doelgroep actief is en hoe ze zich gedragen. Jongeren vindt je eerder op Instagram, de zestigplusser zit juist op Facebook. Maar dat wil nog niet direct zeggen dat dit ook direct bepaalt welke middelen je in moet zetten. Kijk ook naar wat bij jou en je bedrijf past. Want als je er geen lol aan hebt, is de kans klein dat je plan gaat slagen. Welke eigen kanalen – zoals een website – ga je inzetten, op welke social media ga je berichten verspreiden én waar kun je eventueel gaan adverteren? Check ook nog even de identiteitskenmerken. Ook deze kunnen invloed hebben op je middelenkeuze.
6. Communicatiedoel
Je weet nu waarom je wat gaat aanbieden, wie je hiermee verder kan helpen en welke middelen je hierbij in kan zetten. Tijd om te bepalen met welk doel je wil communiceren. Op welk bedrijfsdoel ligt de focus? Wil je bijvoorbeeld nieuwe klanten werven of juist je bestaande netwerk aanzetten tot actie? En welke communicatiedoelen kun je hier aan koppelen? Wat moet je klant weten, wat voor houding wil je graag zien en tot welk gedrag wil je aanzetten? Stel een doel en bekijk hoe je dit meetbaar kan maken.
7. Strategie
Je hebt nu genoeg informatie om de strategie te bepalen. Welke middelen kies je om naar je doel toe te werken? Wat wordt je basiskanaal, welke boodschap past hierbij, hoe stem je de content (inhoud van berichten) hier op af en in welke vorm ga je het gieten? Kijk ook hier even terug naar je identiteitskenmerken. Hoe wil je overkomen en welke gevolgen heeft dit voor je keuzes? Welke schrijfstijl, beeldmateriaal, kleuren, vormen en dergelijke passen bij jou en je bedrijf?
8. Hoofdacties
Als je kijkt naar je strategie, welke acties komen daar dan uit voort? Het wordt steeds concreter. Denk na over hoe vaak je via welk middel berichten de online wereld in gaat zenden. Zijn er acties die elk jaar, kwartaal, maand of week voorkomen? Zijn er ook eenmalige acties – bijvoorbeeld een vijfjarig jubileum – die van belang zijn om op te pakken? Denk hierbij niet alleen aan het plaatsen van updates maar ook aan het reageren op berichten uit je netwerk.
9. Communicatiebenodigdheden
Wat heb je nodig om je hoofdacties uit te kunnen voeren? Denk bijvoorbeeld aan het hebben van een Facebookprofiel. Wil je vloggen dan misschien een selfiestick. Hoeveel tijd heb je beschikbaar of moet je beschikbaar maken? Of misschien kom je er juist achter dat software nodig hebt om efficiënter te kunnen werken. Wat voor tools heb jij nodig om je Social Media Plan uit te kunnen voeren? Mogelijk heb je e.e.a. al in huis en hoef je niets aan te schaffen.
10. Communicatiepartners
Als je weet wat je nodig hebt, kun je ook gaan kijken wie je verder kan helpen. Wie zijn jouw partners in dit plan? Met wie wil je samenwerken? Welke bedrijven zijn essentieel voor de uitvoer van je plan? Wie heeft de juiste kennis in huis om je bij te spijkeren? Wie heeft een groot en waardevol netwerk? Bij wie moet je zijn voor inspiratie en ideeën? Wie heeft kennis en ervaring in huis waar jij mee verder zou kunnen? Kijk wie je a-spelers zijn. Dat zijn diegene die je helpen om een treetje omhoog te komen op de ladder richting je doel.
11. Actieplan
Nou komen we bij een van de mooiste bouwstenen. Het actieplan. Beetje gemeen, dit past niet in het vakje. Je hebt je agenda nodig of pak er een Excel-sheet bij. Schrijf daarin alle hoofdacties op die je net opgeschreven hebt. Zo kun je een jaarplanning maken waarin precies staat wanneer je welke actie oppakt, met welk doel, welke inhoud en voor welke doelgroep. Hou de grote lijnen aan. Werk je met meerdere mensen? Dan kan het handig zijn om ook nog aan te geven wie verantwoordelijk is, zodat je de taken af kunt strepen.
12. Evaluatie
Het doel waar je heel wilt werken is helder en je hebt bepaald hoe je dit kan meten. Bepaal wanneer je gaat evalueren en zet dit ook in de agenda. Anders schiet het er zo bij tussen. Het hoeft echt niet allemaal gerealiseerd te zijn, maar het is wel goed om af en toe te kijken of je op koers ligt. Kijk naar de behaalde resultaten. Wat is het effect geweest van je acties? Hoe tevreden ben je hierover? Stel jezelf elke keer de vraag waar je mee gaat stoppen, waar je mee door wil gaan en waar je mee wilt starten.
Download het e-book + Social Media Canvas
Nog even een tip. Ik heb ook een e-book voor je gemaakt als soort handleiding bij het model. Daarbij geef ik opdrachtjes en tips om hem in te vullen. Daarnaast krijg je natuurlijk ook het Social Media Canvas zodat je deze kunt printen en in kan vullen. Én…. je krijgt daarmee ook direct een gratis account voor de Social Media Community (daar kun je namelijk het e-book en Social Media Canvas downloaden). Fijne hiervan is dat je ook (tijdelijk) de ruimte krijgt om al je vragen te stellen, zodat ik je nog wat verder op weg kan helpen bij het ontwikkelen van je plan. Daarnaast krijg je ook af en toe een mail van mij. Heb je hier geen behoefte aan, kun je je gewoon afmelden onderaan de mail.
[mc4wp_form id=”5596″]TIP ☛ Ga je aan de slag en wil je het graag online delen? Tag @SocialMediaCommunity en/of @iDeesonline en gebruik de hashtags #SocialMediaCanvas #SocialMediaCommunity .
Social Media Community
Stel in de Social Media Community al je vragen die je tegenkomt bij het invullen van het Social Media Canvas. In de community is een apart bord gemaakt waar je per onderdeel je vragen kan stellen, kunt sparren, je laten inspireren door andere ondernemers én mee jouw ervaring kunt delen met andere leden die ook met het Social Media Canvas bezig zijn gegaan. Kun je nog wat inspiratie en tips gebruiken voor de uitvoer? Ook dit kun je in de community vinden. Succes én veel plezier!
Social Media Boost
Ben je toe aan een verdiepingsslag? Wil je samen met mij je strategie aanscherpen en je actieplan finetunen, zodat je een sterk en gestructureerd plan krijgt waar je mee vooruit kan? Check dan even de ★ Social Media Boost Social Media Boost en plan een offline sessie. Dan gaan we samen aan de slag :-).
Pingback: Mastermind-week knallen ⋆ iDees online
Pingback: Mastermind Nederland: ondernemen & social media ⋆ iDees online
Pingback: Week knallen ⋆ iDees online
Pingback: Mastermind: ondernemen & social media ⋆ iDees online
Pingback: Social media: laat je unieke waarde zien ⋆ iDees online
Pingback: Social media