Heb jij duidelijk in beeld wat voor opleidingsniveau je doelgroep heeft? Dan is het interessant om eens te bekijken op welke sociale media je doelgroepsegment actief is. Hierbij een handig overzicht van opleidingsniveau’s voor de top vijf sociale media.
Voor sommige bedrijven speelt opleidingsniveau van de doelgroep een belangrijke rol, zo kan het uitgavepatroon van lager opgeleide mensen verschillen met hoger opgeleide mensen. Denk b.v. aan restaurant uit verschillende segmenten. Hogeropgeleide mensen zullen eerder naar een luxer restaurant gaan omdat ze hogere inkomsten hebben. Bij de inzet van sociale media is het ook van belang om, als dit voor je bedrijf van belang is, mee te nemen in de overweging van je kanaalkeuze.
Social Media Topper per opleidingsniveau
Op welk sociale media kanaal zijn de meeste lager, middelbare en hoger opgeleide mensen in Nederland actief?
- Lager opgeleid: Facebook (20%);
- Middelbaar opgeleid: Facebook (40%);
- Hoger opgeleid: LinkedIn (65%).
Hieronder een overzicht per sociaal medium.
Facebook
Whatsapp
YouTube
LinkedIn
Twitter
Bron: Newcom research
Leestips:
- Whatsapp Web, appen via de computer!
- Tien redenen om Social Media zakelijk in te zetten
- Afmeting Sociale Media afbeeldingen 2016
- In drie kleine stappen meer Likes op Facebook
- Automatische beantwoorder Facebook instellen