winnaar facebook like actie

Met één klik een winnaar uit je Facebook Like Actie

Like, Share en Winacties op Facebook. Ik hou er niet zo van. Iedereen die berichten gaat delen om zo wat te winnen en je nieuwsoverzicht die daar mee vervuilt wordt. Als ondernemer kan het wel een mooie manier zijn om je naamsbekendheid te vergroten én de betrokkenheid onder je Facebook-fans een boost te geven. In deze blog deel ik met je hoe je het anders aan kunt pakken. 

Met enige regelmaat duik ik het internet op om te speuren naar leuke Social Media Gadgets. Leuk om te weten wat er is, leuk om te hebben, leuk om te delen én super leuk om weg te geven. Weg te geven aan mijn Facebook-fans die mij al die tijd zo trouw volgen. Als ik gadgets aanschaf koop ik meestal in tweevoud; één voor op kantoor, één voor een Facebookfan. 

Doel Facebook Like actie

Met enige regelmaat zie ik like en winacties voorbij komen waarbij gevraagd wordt om berichten te delen, te reageren of te liken. Meestal zit hier een heel concreet doel achter. Over het algemeen wil het desbetreffende bedrijf meer online zichtbaar worden. Iedereen die op welke manier ook op het bericht reageert, duwt het zo weer onder de neus van zijn/haar netwerk. Zo wordt het bereik van het bericht vergroot en daarmee ook de naamsbekendheid van het bedrijf of b.v. de productbekendheid. Zelf doe ik het vooral ook om de betrokkenheid met mijn doelgroep te vergroten. Het is leuk om wat weg te geven, ook als dank voor hun ‘fan zijn’. 🙂

Hoe het niet moet

Facebook is en blijft een social media kanaal, met de nadruk op ‘sociaal’. Hoe platter je actie, hoe minder bereik deze zal hebben via de organische (onbetaalde) wegen. Mensen zijn daar namelijk behoorlijk moe van én Facebook werkt dan ook lekker tegen. Het vragen om een pagina te liken, een bericht te delen, jezelf te taggen in een foto of aansturen om 5 vrienden b.v. te taggen…is dan ook eigenlijk niet toegestaan. Misschien zie je nu wel zo een actie voor je die dit wel heeft gedaan en check dan eens wat dit met jou deed. Voelde het voor jou niet tegenstrijdig om jouw netwerk hiermee te vermoeien? Of heb je die pagina geliked en na de actie weer ontliked? Je voelt op zo’n moment een soort van drempel om de actie te doen, je doet het met tegenzin én dat is nou niet echt sociaal toch?

Hoe het wel kan

Oké we weten nou wat niet sociaal werkt, maar hoe kan het wel? Je kunt het socialer maken en er meer waarde aangeven door het heel simpelweg anders te doen. Zelf doe ik vaak iets in de trant van: “Ik heb deze toffe gadget gescoord én heb er eentje extra besteld om weg te geven. Wil jij kans maken op deze toffe gadget? Laat het dan even weten in een reactie. Of zou je iemand dit cadeau willen doen? Tag hem of haar even in een reactie onder dit bericht” of “Like dit berichtje om hier kans op te maken en reageer even wie je dit cadeau zou willen doen”. Veel mensen voelen een drempel om voor zichzelf te reageren maar juist niet om een ander het te gunnen. Dat maakt het veel socialer en daarmee de actie vaak ook effectiever. Nou goed, ik kan nog wel veel meer tips geven, maar deze blog gaat over het kiezen van je winnaar. Dus die actie heb je vast al gedaan. 😉

De bak met briefjes

Als het tijd is om de winnaar bekend te maken heb je verschillende manieren om dat aan te pakken. Bij niet te veel likes kun je de namen op briefjes schrijven, in een pot doen, de camera aanzetten en al filmend een lootje trekken en de winnaar bekend maken. Doet het op Facebook erg goed. Maar zodra de likes binnenstromen is dat niet meer haalbaar, want om nou 500 briefjes te schrijven 😉 daar heb je een dagtaak aan. Heb je nu een succesvolle campagne met vele likes dan kun je Fanpage Karma (afb 1) gebruiken. Een handige website waarbij je de link van je Facebookpost invoert (afb 7) en dan rollen er verschillende soorten winnaars uit (afb 8). Je kunt zelf kiezen welke winnaar je kiest. Maar kijk wel even naar wat je voorwaarden zijn geweest bij het lanceren van je actie.

Winnaar uit je Facebook actie

Deze blog heb ik in 2015 geschreven en inmiddels nu in 2021 herschreven. Het is dus niet meer helemaal in één klik te doen om die winnaar te selecteren, maar alsnog veeeel gemakkelijker dan 500 briefjes schrijven. 😉 Hieronder leg ik je uit hoe je stap voor stap die winnaar uit je Facebook-winactie laat rollen.

  1. Ga naar de pagina  Fanpage Karma (afb1).
  2. Login op Facebook (afb 2).
  3. Kies je Facebook-pagina (afb 3).
  4. Kies nog een keer je Facebook-pagina (afb 4).
  5. Selecteer ‘ja’ en klik op ‘klaar (afb 5).
  6. Je bent ingelogd als je rechtsboven je foto ziet (afb 6).
  7. Kopieer de link* van het Facebook-bericht en plak die in de witte balk (afb 7).
  8. Voeg eventueel een datum en tijd ‘deadline’ in waarvoor mensen het bericht geliked moeten hebben (afb 7).
  9. Klik op ‘identify winners’ (afb 7).
  10. Kies vervolgens wat voor winnaar je wil selecteren, daar ga ik zo nog even verder op in (afb 8).

1. Ga naar Fanpage karma 2. Login op Facebook 3. Kies je pagina 4. Kies nog een keer je pagina 5. Selecteer ja en klik op Klaar 6. Je bent ingelogd als je rechtsboven je foto ziet

7. Vul de link in en voeg eventueel een deadline toe 8. Kies jouw soort winnaar uit

 

 

 

 

 

 

* De link van je Facebook bericht vind je door via je computer naar het berichtje toe te gaan op de tijdlijn van je pagina. Klik vervolgens op de tijd dat deze geplaatst is. Er opent zich een nieuw venster met de unieke link die bij het berichtje hoort. Deze kun je kopiëren. 

Wat voor winnaar kies je?

Met deze tool kun je verschillende soorten winnaars kiezen. Het is maar net welke voorwaarden je hebt gesteld aan de actie.

  • Reactie winnaar | Kies je iemand die een reactie hebt achter gelaten? Of moet iemand beide acties gedaan hebben of gaat het om de hoeveelheid likes die iemand op zijn/haar reactie kreeg (zie linksboven blok afb 8).
  • Interactie winnaar | Kies je iemand die het bericht geliked heeft, een hartje heeft gegeven of mogen alle opties meegenomen worden? Zie blok linksonder (afb 8). Let op, bij deze optie is het niet mogelijk een uiterlijke datum te selecteren.
  • Zoekterm winnaar | Heb je gevraagd om een antwoord te geven? Dan kun je met de zoekterm-winnaar het goede antwoord invoeren zoals bij een meerkeuzevraag ‘B’ als iemand antwoord B heeft gegeven. Als dat het goede antwoord was kun je diegene naar boven toveren die dat als antwoord hebben gegeven. Let op: het is wel belangrijk dat er maar op één manier geantwoord kan worden anders is het lastig selecteren. Iemand die b.v. een woord opschrijft en een typefout maakt, telt dan niet meer mee. Of als iedereen het antwoord anders verwoord, kun je natuurlijk ook niet heel concreet op een zoekterm selecteren.

Vragen over dit blogbericht beantwoord ik met veel plezier. Laat je vraag achter via het contactformulier op deze website of zoek me op via Facebook of Instagram.

 

Paste your AdWords Remarketing code here
Scroll naar boven

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies" om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten