Bloggen, al veel mensen doen het. Maar wat is het nu eigenlijk? Waarvoor is het nuttig? En waar kun je over schrijven? Zomaar wat vragen die regelmatig voorbij komen. In deze blog meer informatie over bloggen, inspiratie voor onderwerpen en tips voor het schrijven.
Waar kun je over bloggen
Een informatief of een inspirerend artikel over je bedrijf, over korter gezegd: een blog. Je kunt bloggen om te laten zien dat je expert bent op je vakgebied, je bent op de hoogte van ontwikkelingen en scoort dus hoger op Google en door te praten over je eigen bedrijf groeit je eigen kennis. Kortom: het is heel goed om te bloggen.Waar haal je inspiratie vandaan om telkens weer een leuke blog te schrijven? Hierbij vijf tips.
Ga in op actualiteiten
Het is heel leuk om actuele dingen te schrijven. Hou de grote nieuwssites in de gaten en kijk of er iets waardevols bijzit over je branche wat jij zou kunnen gebruiken. En nu het net 2017 is, is het leuk om je te focussen op trends in 2017. Wat komt er in 2017 aan wat jouw klanten niet moeten missen? Zelf schreef ik bijvoorbeeld de blog 10 Social Media Trends 2017.
Vraag je klant
Veel mensen denken hier niet aan, maar je kunt ook gewoon een klant interviewen. Maak er een soort van case van; een waardevol verhaal dat je ‘gratis’ van je klant krijgt over je bedrijf. Wie is je klant, wat doet hij/zij en waarom doet hij wat hij doet? Wat was het probleem en hoe heb jij het opgelost? Door bijvoorbeeld deze vragen te gebruiken, krijg je antwoorden waar je een leuke blog over kunt schrijven. Dubbelleuk: de kans is groot dat de klant zelf deze blog ook gaan verspreiden in zijn/haar eigen netwerk.
Zoek en verbeter
Een blog op via Google en bekijk of er blogs zijn die jij beter kan schrijven. Herschrijf het vanuit je eigen visie, haal er uit wat je goed vindt en vul aan waar nodig. Super easy! Denk er wel goed om dat het in zijn geheel je eigen tekst moet zijn, i.v.m. auteursrechten en dat soort zaken ;-).
Kennis en ervaring delen
Gebruik de vragen uit je netwerk als input. Krijg je vaak de vraag: “Maar waar moet ik dan over bloggen”, schrijf daar dan een blog over ;-). Of hoor je jezelf vaker eenzelfde verhaal vertellen, tips geven, informatie delen? Dan kun je daar een blog over schrijven om anderen daar ook mee te inspireren.How to’s
Leg je wel eens uit hoe iemand iets kan doen? Een bepaald product gebruiken, het maximale uit een dienst halen, tips voor het gebruik van bepaalde software. Ik noem maar wat. Ook voor dit soort zaken kun je prima een blog schrijven waarin je uitleg en tips geeft over hoe iemand iets kan doen.
Schrijftips voor bloggen
Een leuk verhaal met een persoonlijke tone of voice en je bent al een heel eind met het schrijven van een goede blog. Hierbij enkele schrijftips voor het schrijven van je blog.
Pakkende titel
Wees concreet waarover de blog gaat. Kunnen de mensen die de titel zien in een oogopslag zien waar het overgaat? Vraag na of mensen weten waar je eerdere geschreven blogberichten over gaan, zonder het gelezen te hebben. Komt dit een beetje overeen? Dan ben je goed op weg! Oh ja…en termen als Gratis, Gemakkelijk, Snel schijnen goed te werken.
Krachtige inleiding
Zo’n 20% van de lezers haakt af na het lezen van de inleiding. Maak daarom in de inleiding concreet waar de blog over gaat, leg het ze uit, speel in op de behoefte en hou de inleiding kort. Maximaal vijf regels is genoeg.
Blogtekst in plaats van een bloktest
Maak van je blog niet een lange bloktekst. Als mensen tegen een muur van woorden aanlopen, dan zijn ze niet snel geneigd om verder te lezen. Deel daarom je blogbericht op in alinea’s. Hoe korter is tegenwoordig hoe beter. Gebruik tussenkopjes en witregels en schrijf zoals je praat. Het is veel makkelijker voor mensen om een tekst te lezen zonder allemaal officiële woorden zoals thans en nimmer.
Lengte blog
Zelf ben ik niet van de knetterlange blogs, ik hou meer van de behapbare stukken tekst die je tussen de werkzaamheden door even doorleest i.p.v. dat het haast een hele studie wordt. Maar…. uit onderzoek blijkt wel dat lange blogs (1600 woorden) beter werken dan korte. Deze artikelen met zo’n 7 minuten leestijd worden het beste gelezen. Daarnaast scoren blogs met meer dan 2000 woorden het beste op Google en mensen verwijzen op social media eerder naar langere blogs. Bepaal voor jezelf wat jij belangrijk vindt, wat haalbaar is en stem daar je de lengte van je blog op af.
Verspreiding van je blogberichten
Eenmaal een blog geschreven en online gezet, dan is het natuurlijk ook handig om deze even te delen via je sociale netwerken. Zo kun je het blogbericht bij je netwerk onder de aandacht brengen, waardoor het aantal views stijgt. Leuke manier om meer bezoekers op je website te krijgen. En als ze er eenmaal zijn, dan is de kans groot dat ze even verder kijken op je website.
Social Media Updates
Waar kun je je blog allemaal delen? Een paar voorbeelden:
- Update op LinkedIn
- Bericht delen in LinkedIn-groepen waar je doelgroep zit
- Facebook update plaatsen
- Maak er meerdere tweets van
- en meer…..
Tekst, beeld, audio
Je kunt er ook voor kiezen om er ook nog een video bij op te nemen waarin je een paar hoogtepunten deelt. Zo’n video is voor sommige media zoals Facebook interessanter om te delen dan een link. Facebook geeft namelijk voorrang aan video en wordt daarmee meer getoond. Deze video kun je ook aan de blog op je site toevoegen. Wil je liever niet in beeld komen? Dan kun je er ook voor kiezen om een mp3 op te nemen. Ook dat wordt steeds hipper. Je spreekt je blog in, dan hoeven mensen niet meer te lezen maar alleen te luisteren. Dit heb ik bijvoorbeeld gedaan met mijn business story voor de Social Media Community.
Al met al veel mogelijkheden. In deze blog wat basistips om je op weg te helpen en wat inspiratie voor iemand die al wat verder is. Vragen over dit blogbericht beantwoord ik met veel plezier. Neem contact op via info@ideesonline.nl of gebruik het contactformulier.
Wat super fijn om te horen dat je wat aan de tips gehad hebt. Waar ga je over bloggen?
Ontzettend handig, bedankt voor het delen van de info en de tips in dit artikel!