Heb jij een product of dienst specifiek gericht op mannen of juist vrouwen? Dan is het interessant om eens te bekijken op welke sociale media deze groep aanwezig is. Hierbij een handig overzicht voor de verdeling tussen mannen en vrouwen voor de top vijf sociale media.
Voor veel bedrijven speelt het geslacht van de doelgroep een rol. Zo zal een bedrijf dat zich richt op de verkoop van stropdassen zich eerder op mannen willen richten en een bedrijf dat zich richt op het verkopen van cupcake-workshops eerder op vrouwen. Het is dan ook van belang om te bekijken op welke sociale media je doelgroep actief is.
Natuurlijk kan het in sommige gevallen voorkomen om ook op het andere geslacht te richten. B.v. als blijkt dat vrouwen over het algemeen stropdassen voor de heren kopen, dan is het handiger om op deze doelgroep te focussen. Ook kan het voorkomen dat het product of de dienst die je verkoopt voor beide partijen geschikt is, maar dat blijkt dat de vrouw meestal contact met je opneemt. Dit zijn belangrijke zaken om mee te nemen in de overweging van je sociale media kanaal keuze.
Social Media Topper per geslacht
Op welk sociale media kanaal zijn de mannen en vrouwen in Nederland het meest actief?
- Mannen: Twitter en LinkedIn (59%);
- Vrouwen: Facebook (53%).
Hieronder een overzicht per sociaal medium.
Bron: Newcom research
Leestips:
- Leeftijd Social Media gebruikers Nederland
- Opleidingsniveau Social Media gebruikers Nederland
- Whatsapp Web, appen via de computer!
- Tien redenen om Social Media zakelijk in te zetten
- Afmeting Sociale Media afbeeldingen 2016