“Heb jij ook je vrije zaterdag moeten inleveren?” was een van de eerste vragen die ik kreeg toen ik op de KvK Startersdag Groningen aan kwam. “Uh, nou….dit is mijn eigen bedrijf dus ik doe het voor mijn plezier”. Ik glimlachte er breed bij. Niet om haar een hak te zetten, maar meer omdat ik zo blij ben dat ik doe wat ik super leuk vind.
Betekenisvol zijn
Eigenlijk had ze daar direct een goed punt te pakken waar zoveel mensen tegen aan lopen. Zoveel mensen hebben een job waar ze niet blij van worden. Of ondernemen misschien helemaal niet op een manier waar ze blij van worden. Dat kan zo anders als je het aan mij vraagt. Want ik geloof dat iedereen kan doen wat hij of zij het liefste doet, goed in is, wat hem/haar heel gemakkelijk afgaat, daar iemand, de maatschappij of wereld een beetje mooier mee te maken én daar je boterham mee te kunnen verdienen. Van betekenis zijn staat op nummer 1, geld verdienen op nummer 2.
Jouw droombedrijf
Je hebt zoveel in je om in te zetten in je bedrijf. Iedereen is uniek en als je echt heel dicht bij jezelf blijft, word je bedrijf ook hartstikke uniek en onderscheidend. Dan onderneem je vanuit je hart, vanuit wie jij bent en waarin jij van betekenis wil zijn. Dan heb je super veel plezier in wat je doet. Dat geld ermee verdienen is dan leuk, maar niet zozeer de drijfveer. Stel je maar eens voor hoe het zou zijn als jij mag doen wat jij het liefste doet, zoveel uur in de week als jij zou willen, welke impact jij kan maken. Wat zou jij dan wensen?
Delen via sociale media
Als je dan weet wat je wil doen of je doet het al 🙂 dan heb je natuurlijk wel je boodschap te delen. Sociale media zijn daar super geschikt voor. Je kunt gratis een account aanmaken en daar jouw kennis, ervaringen, avonturen en tips delen om anderen mee te nemen in jouw verhaal. Je boodschap delen en daarmee anderen inspireren, misschien wel in beweging te krijgen om ermee aan de slag te gaan én klanten te trekken. Ben je nog niet gestart? Begin dan juist nu wel. Nu ben je nog lekker sociaal, je hebt nog geen commerciële belangen. En als je dan start, begin eerst eens met een kanaal en doe dat goed.
Ondernemen zoals ik wil
Of het nou om ondernemen gaat of de inzet van social media. Het is in beide gevallen super belangrijk om dicht bij jezelf te blijven. Op jezelf te vertrouwen, het te doen zoals het voor jou goed voelt. Daarmee kun jij het onderscheid maken, krijg je veel meer lol in wat je doet én trek je ook meer en leukere klanten aan. Ik spreek uit ervaring, elke keer merk ik het weer. Als ik het zo doe als het voor mij goed voelt, stroomt het. Doe ik het zoals ‘het verwacht wordt’ of ‘anderen het doen’, dan werkt het niet of loopt het gewoon niet lekker. Ik noem het ‘Ondernemen zoals ik dat wil’.
Persoonlijk spreekt aan
Ook op de Kvk Startersdag beurs kwam dit terug. Ik was bezig met de voorbereidingen en dacht na over hoe ik de stand zou inrichten. Dacht na over de grote partijen waar ik tussen stond zoals een ING, Advocatenbureau’s en Google. Mensen! Sta ik daar tussen? Zij hebben hapklare stands, ze doen dat veel vaker. Hoe moet ik het allemaal regelen. Al gauw tackelde ik deze gedachtes en zij tegen mezelf dat ik er gewoon tussen sta, dat dat niet voor niets is én ik het op mijn eigen manier doe en me daarmee juist kan onderscheiden. Ja….die gedachtes heb ik dus ook nog steeds. Nieuwe dingen zijn gewoon soms spannend. Dan ploppen dit soort gedachtes soms op. Maar ik weet dat ik ze niet hoef te geloven.
Plezier hebben
Met een grote glimlach ging ik naar de beurs met de gedachte; we gaan eens lekker veel plezier maken met elkaar. Een Weekplanner actie, de Social Media Kaarten, een super tof cadeau wat we aan iedereen weg konden geven, een Instagram-photobooth en een stralend team. Alles met elkaar super geslaagd. Iedereen die voorbij kwam, stelden we leuke vragen om ze meer op hun gemak te stellen en van het een kwam het ander. Zoveel enthousiaste reacties op alles wat we deden. Zelfs mensen die zeiden dat ze ons er heel erg uit vonden springen. Wat een cadeautje. Ook n.a.v. de inspiratiesessies die ik gegeven heb, kreeg ik veel leuke reacties. Het bevestigde mij weer dat het heel belangrijk is om op jezelf te vertrouwen, het te doen zoals het in je opkomt en dat dat helemaal oké is.
Ben ik nu eigenlijk wel heel benieuwd naar jou.
Zou jij die vrije zaterdag ‘moeten opofferen’?
Of doe jij wat je het allerliefste doet en kun je dat elke dag wel doen?
Doe het samen
Oh ja…en als je het dan gewoon gaat doen of al aan het doen bent….kijk dan wie jou kan versterken. Met wie kun jij samenwerken? Wie kan jij versterken en andersom? Met wie kun je veel lol maken? Zoek mensen op die bij jou, je bedrijf en je missie passen. Zo stond ik deze dag met 3 toppers, ieder in zijn/haar kracht doen wat zij het liefste deden. Marlies Brink als Social Media Reporter (zie Instagram @iDeesonline), Pascalle Sloep als Social Media Fotograaf (zie foto’s hieronder) en Jeroen Wassing als Sociale gastheer. Het meest geweldige vond ik dat ik het zo leuk vond om met elkaar samen te werken. Het voelde zo goed. Lekker ieder zijn/haar ding doen en ondertussen zo op elkaar ingespeeld terwijl Jeroen de beide dames niet kende, de dames elkaar ook niet én ik Pascalle zelfs voor het eerst offline ontmoette. Kan dus gewoon. Super dank alle drie voor deze topdag.
Cadeau voor jou
Er waren zoveel mensen, waardoor we natuurlijk niet iedereen konden spreken om vragen te beantwoorden, tips te delen en inspireren. Misschien was jij er wel maar was het op dat moment even veel te druk. Dus heb een toffe actie bedacht om ook jou een boost te geven op geven op gebied van (online) ondernemen & social media. Je krijgt van mij:
• Kickstart coachcall t.w.v. 50 euro
• E-book Social Media Plan op 1 vel papier
• 5 Online workshops
10 tips voor een flitsende start met je bedrijf.
Maak jouw ondernemersplannen voor 2019
Zo laat jij je bedrijf groeien
Starten met social media
Klanten trekken met social media
• Gratis lidmaatschap Social Media Community: social media tips & tricks
Hoe?
Laat je gegevens achter en je krijgt alle cadeaus per mail naar je toegestuurd. Jeej!
Foto’s Instagram Photoboot
Nieuwsgierig naar alle foto’s die gemaakt zijn? Pascalle Sloep, alias Mijn Social Media Fotograaf, heeft ze geschoten. Tof geworden toch?