Het wordt nog veel te weinig gedaan maar het is zo super leuk: je eigen merk-gifjes maken voor social media. Zo’n leuke toevoeging aan je social media updates. In deze blog deel ik met je wat de toegevoegde waarde is, deel ik voorbeelden en geef ik je inspiratie voor het maken van je eigen gifjes.
Wat zijn gifjes
Mocht je niet weten wat gifjes zijn, dan hier een korte uitleg. Gifjes zijn eigenlijk hele korte video’s die gedeeld worden via social media. Dit kan een afbeelding zijn die een beweging maakt, een tekst die knippert of bijvoorbeeld een button die van kleur verspringt. Daarnaast heb je ook nog de videogifjes. Dit zijn de gifjes waarop je bijvoorbeeld iemand ziet die een beweging maakt, zoals het opsteken van een duim of bijvoorbeeld een gek gezicht trekt om een emotie uit te drukken.
Gifjes op social media
Eigenlijk op alle social media kanalen kun je gifjes inzetten. Waarbij het op het ene kanaal veel uitgebreider kan dan op de andere. Op Instagram heb je leuke mogelijkheden om ze in je verhaal (stories) voorbij te laten komen. Maar op Facebook bijvoorbeeld ook als een update of een reactie op een reactie van een van je volgers. Ook op Whatsapp kunnen ze ingezet worden, net al Twitter, Snapchat en zelfs op LinkedIn. Op LinkedIn kan dit enkel een videogifje zijn die je in een privé bericht kunt delen.
Eigen gifjes maken
We gebruiken bijna allemaal gifjes uit een online database. Zelf dacht ik eerst dat Instagram dat bijvoorbeeld zelf ontwikkelde en online zette. Dan zat ik te wachten op een bepaald gifje waarvan ik vond dat die miste, en die kwam maar niet. Maar het leuke; je kunt ze dus gewoon zelf ontwerpen en toevoegen. Hoe tof is dat! Ik ben op onderzoek uitgegaan en heb direct mijn eigen gifjes gemaakt die helemaal ‘Dees’ en ‘iDees’ zijn. Daarwordjeblijvan.nl. 🙂
Voordelen eigen gifjes
Misschien ben je nu al enthousiast en denk je ohhhhh dat wil ik ook! Lees dan vooral even door. Het kan ook zijn dat je dit leest en echt denkt: Dees, wat de beep moet ik hier dan in de vredesnaam mee. Wat voegt het toe? Nou daar heb ik eens over nagedacht en dit voor je op een rijtje gezet. Want er zijn echt wel een paar mooie voordelen aan het hebben van eigen gifjes. Hieronder vind je de voordelen die zo bij me opkwamen. Heb je nog toevoegingen? Laat het vooral weten in een reactie onder deze blog.
7 redenen voor eigen gifjes
- Persoonlijk: als een persoonlijke manier van communicatie belangrijk is, dan zijn gifjes echt de bom. Stel je voor dat een klant je appt met goed nieuws en jij een videogifje kan sturen waar je een dansje op doet of je duim omhoog steekt.
- Origineel: iedereen deelt dezelfde gifjes. Hoe tof is het als jij eruit springt met je eigen gifjes. Lekker origineel. Dat mag wel als je een eigen bedrijf hebt. Een beetje opvallen.
- Klantinfluencers: je kunt je gifjes beschikbaar maken met een zoekterm. Deze kun je met je klanten delen zodat zij ze ook kunnen vinden en gebruiken. Dikke tof. Super leuk om bijvoorbeeld met je producten te doen. Maar ook heel tof om dit bijvoorbeeld te koppelen aan een evenement die je organiseert. Zo kun je naast een eigen hashtag ook een eigen gifje lanceren die ze kunnen gebruiken.
- Online zichtbaarheid: als jij besluit om je gifjes openbaar te delen dan zal je online zichtbaarheid vergroten. Je krijgt meer website bezoekers; omdat mensen je via het online database kunnen vinden. Daarnaast geeft het je ook extra online zichtbaarheid als jij je zoekterm openbaar deelt en bijvoorbeeld je klanten deze laat gebruiken.
- Professioneel: als je nu een verhaal (storie) maakt op Facebook en Instagram dan heb je al veel keus in wat je kan gebruiken aan gifjes. Toch past het qua stijl lang niet altijd bij jouw bedrijf. Je hebt je eigen huisstijl met kleuren, lettertype en vormen. Vind dan maar eens de juiste die past bij je update en bij jouw bedrijf. Het komt professioneel over als je heel duidelijk een stijl hebt in je Instagram-verhaal.
- Merkversterkend: als je jouw eigen merk-gifjes hebt, werkt dit versterkend voor je merk. Je kunt je logo voorbij laten komen, je bedrijfsnaam, of bijvoorbeeld je producten. Al met al kun je meer beeld geven bij jouw merk. Je hebt je huisstijl als het goed is al doorgevoerd in je profiel en in de updates die je deelt, door je logo te gebruiken, de kleuren ook hier weer terug te laten komen of bijvoorbeeld vormen en lettertypes. Door het gebruik van gifjes kun jij je merk echt neerzetten in online verhalen (stories) en andere updates. Dit werkt merkversterkend.
- Blijmakend: als jij dat ene videogifje stuurt waar je, hey verrassing, zelf opstaat, dan ga je bij jouw klanten een lach op het gezicht krijgen. Wie ziet dat nou aankomen? Een leuk gifje waar je heel hard op lacht, of eentje waar je ‘ik weet het niet’ op uitbeeld. Eigenlijk maakt het niet uit wat je doet, als het maar matcht met de reactie die je wil geven. Het blijmakende gevoel zit hem vooral in het verrassingseffect dat jij in beeld komt.
- Altijd een passend gifje: het komt regelmatig voor dat je een gifje zoekt die simpelweg niet bestaat. Dikke bummer dacht ik dan. Maar nu hoef ik dat niet meer te denken. Ik zie nu kansen. Want hoppa, ik zet hem op mijn lijstje of ga hem direct zelf maken. Staat die de volgende keer voor mij klaar. Handig!
Gifjes maken waar jij blij van word
Genoeg redenen dus om gifjes te maken voor jouw bedrijf om in te zetten op social media. Maar wat voor gifjes wil je dan maken? Om je op weg te helpen een paar ideeën. Je kunt heel leuk van je logo verschillende gifjes maken. Teksten zijn ook super leuk. Dat kunnen al simpele teksten zijn (zie de voorbeelden), maar kan ook bijvoorbeeld een #hashtag zijn die letter voor letter verschijnt zoals #ondernemenzoalsikdatwil. Ook legio aan mogelijkheden qua buttons; nieuwe post, link in bio, klik hier of bij voorbeeld nummers om bij je tips te vermelden of de beschikbare plekken voor je evenement af te tellen. Ook super leuk om gifjes te maken van je producten én van jezelf. 😀
Verslavend leuk om te doen
Zo schrijvende stroom ik over van de ideeën. Ik heb nog 20 in de wacht staan om mee aan de slag te gaan en de ideeën blijven maar komen haha. “Het is verslavend, ik heb mijn to-do’s aan de kant gezet en ben de hele dag lekker wezen freubelen”, zij een van de deelnemers die de online training Gifjes maken voor social media deed. Nou, inderdaad haha. Te leuk om mee bezig te zijn. Nou ja, stap voor stap. Af en toe verwen ik mezelf met een uurtje gifjes maken. Gewoon lekker laagdrempelig, lekker aan de slag. En het leuke: iedereen kan het.
Wil je zelf graag leren hoe je gifjes maakt voor jouw merk? In de Ondernemersacademie Ondernemenzoalsikdatwil vind je een toffe online training waar je aan deel kan nemen. Daar vind je ook ervaringen van andere ondernemers die je voor zijn gegaan.