Wil jij meer reacties op Facebook-updates? Overweeg dan eens om mensen uit te nodigen om een specifieke Facebook emoticon aan te klikken.
De nieuwe buttons van Facebook zijn inmiddels al volop in gebruik. Iedereen snapt hoe het werkt, het is leuk om een keer een “Love” weg te kunnen geven én ook super leuk om een keer iets anders te kunnen ontvangen. Maar het verbaast me dat er dat er nog zo weinig bedrijven actief gebruik van deze functie. In deze blog leg ik uit hoe je de nieuwe buttons kunt gebruiken om meer reacties te krijgen op een update.
Welke Facebook emoticons zijn er?
Hieronder een foto met de betekenissen van de emoticons (emoties + icons = emoticons). Van links naar rechts: Like, Geweldig, Grappig, Verrast, Verdrietig en Boos.
Facebook emoties uitlokken
Al die buttons kun je inzetten bij het plaatsen van een bericht. Zo kun je bijvoorbeeld een vierluik maken met verschillende afbeeldingen om je fans te laten kiezen en/of mee te laten stemmen. Het kan over van alles gaan. Welke foto zou onze omslagafbeelding op Facebook moeten worden? Welke cupcake vind jij het lekkerst? Zonder welk sociaal medium zou jij echt niet kunnen. Ga zo maar door.
Vervolgens koppel je aan elke optie een emoticon. Ik zou maximaal 3 of 4 opties aanhouden. O.a. omdat je dan de meer negatief geladen “verdrietig” en “boos” niet hoeft te gebruiken. In sommige gevallen, bijvoorbeeld als je een stelling wilt gebruiken, kun je deze juist wel inzetten. Voorbeeld: “Wat doet de zwarte pieten discussie met jou?”, daar zouden deze emoties wel weer bij aan kunnen sluiten.
Dus kort gezegd:
- Bedenk een vraag of stelling.
- Kies er 3 of 4 afbeeldingen bij.
- Koppel aan elke afbeelding een emoticon.
- Leg in de update uit welke emoticon wat betekent.
Voorbeeld inzet Facebook buttons