Heb je ook al een 360 graden foto op Facebook voorbij zien komen? Word jij er ook zo enthousiast van? Het is (zakelijk) leuk om in te zetten en grappig om mee te experimenteren. In deze blog leg ik uit hoe je zelf 360 graden foto’s kunt maken, welke tools je ervoor nodig hebt én hoe je het zakelijk in kunt zetten.
360 graden foto op Facebook
Je denkt misschien dat je dit niet zelf kan, maar dat kan wel! Hoe? Dat ga ik uitleggen. Er zijn twee manieren. De ene manier is door een panoramafoto te maken. Deze functionaliteit zit op elke mobiel. Facebook kan de panoramafoto herkennen en zet hem om tot een 360 graden foto. Het jammere van deze optie is dat je niet helemaal het 3D effect hebt, je houdt op de ondergrond en lucht een zwart vlak.
De andere optie is het downloaden van de app Google Street View. Met deze app kun je heel gemakkelijk een 360 graden foto maken. Enige nadeel van deze optie is dat je het bijna niet perfect kan krijgen (probeer maar eens, dan snap je wat ik bedoel). Voor een perfecte 360 graden foto moet je opzoek naar het “Nodel point”; het punt waar het licht en de lens zich kruist. Om te zorgen dat alle shots die samen de 360 graden foto maken, goed op elkaar aansluiten moet je de camera om exact dit punt laten draaien. Om dat te kunnen ben je eigenlijk speciale apparatuur nodig.
Uploaden 360 graden foto op Facebook
Het uploaden van een dergelijke foto gaat eigenlijk hetzelfde als met een gewone foto. Easy de peasy! Eenmaal de foto geplaatst te hebben kunnen je volgers of fans met hun telefoon een rondje draaien waardoor het lijkt alsof ze daar zijn waar jij stond toen je de foto maakte. Als je begrijpt wat ik bedoel ;-). Kijken mensen op hun laptop of desktop? Dan kunnen ze bij je binnenkijken door met de muis over je foto te slepen. Aan de update-foto wordt een 360 graden kompas-icoontje toegevoegd, zodat je volger of fan weet dat er ‘meer’ achter de foto zit dan ze in eerste instantie zien.
Tips voor zakelijke inzet 360 graden foto’s op Facebook
Oké, je weet nu welke tools je kunt gebruiken om de foto te maken en hoe je hem kunt uploaden. Maar hoe kun je zoiets nu zakelijk inzetten op Facebook? Hierbij een paar voorbeelden ter inspiratie.
- geef een kijkje achter de schermen;
- laat je fans bij je binnenkijken;
- verstop iets in je foto en geef een zoekopdracht;
- mooie uitzichten op speciale locaties;
- maak een feestelijke foto met je team.
En…ben je ook al enthousiast? Hopelijk kun je met deze tips aan de slag.
Voorbeeld 360 graden foto op Facebook
Hieronder een voorbeeld van hoe het eruit kan komen te zien. Zoals je kunt zien zijn er op sommige plekken wat “parallax-fouten”. Voor updates op Facebook zou ik me daar niet te druk om maken. Wil je de foto ook publiceren op je website of koppelen aan je Google bedrijfsvermelding, dan zou ik eerder overwegen om een speciale fotograaf hiervoor in te huren.
Vragen over dit blogbericht beantwoord ik met veel plezier. Laat jevraag achter via het contactformulier op deze website.