Hoe vaak hoor ik wel niet dat ondernemers (heel) actief zijn op sociale media maar eigen maar wat doen? Handig? Of zonde van je tijd? Je investeert veel tijd, energie en geld in iets waarvan je geen idee hebt wat het op gaat en/of heeft geleverd. Door een contentstrategie uit te zetten, kun je communiceren vanuit je doelen om deze vervolgens te realiseren.
1. Bepaal je doel
Bepaal vanuit welke doelen je wilt communiceren, wat wil je bereiken? Voorbeelden:
– vergroten van de naamsbekendheid (awareness);
– vergroten van de betrokkenheid met de doelgroep (engagement);
– als expert in haar vakgebied profileren;
– verleiden tot bepaalde acties (action).
Vervolgens kijk je hoe je communicatiestrategie hier aan kan bijdragen en hoe je dit meetbaar kunt maken. Voorbeeld: meer mentions (vermeldingen) ontvangen bijvoorbeeld op Facebook? Dan kun je een campagne opzetten waarbij fans je bedrijf gaan @vermelden.
2. Omschrijf je persona’s
Hierbij gaat het om het afstemmen van je content op het niveau en de interesses van je doelgroep. Want hoe meer dit afgestemd wordt, hoe groter de kans op het gewenste effect. Stel je een persoon voor uit je doelgroep door verschillende kenmerken er aan te hangen. B.v.
- naam:
- werk;
- wonen;
- grootste zorgen;
- interesses;
- wat schenkt hem/haar plezier;
- belangrijkste ambities/verlangens;
- welke offline media gebruikt hij/zij;
- welke online media gebruikt hij/zij;
- op welk moment van de dag hij/zij online meest actief?.
Onderzoek je doelgroep, b.v. door een online enquête, door te bekijken waar je doelgroep berichten over plaatst en/of vraag mensen uit je directe omgeving die tot je doelgroep behoren.
3. Formulier het hoofdthema
Heb je een helder beeld van wat je met je kanalen aanmoet? Je bent bijvoorbeeld actief op Facebook…maar waarom? Wat brengt je daar? Wat wil je daar brengen en/of halen? Kijk vooral naar wat de mensen op het betreffende kanaal doen. Als Facebooker zit je vooral op dit medium om je vrienden te volgen en (oppervlakkig) geentertained te worden. Wat maakt dat je doelgroep jou gaat volgen? Bepaal wat je kernboodschap moet worden, bijvoorbeeld: “Sociale media zakelijk inzetten is een must.” Deze boodschap komt keer op keer terug in je berichtgeving.
4. Kies relevante subthema’s
Bekijk welke subthema’s bij je hoofdthema aansluiten. De thema’s plaatsen het hoofdthema in een context. Het is van belang dat de subthema’s passen bij de positionering van je bedrijf (hoe onderscheid je je?) en de interesses van je doelgroep. Als koffiebar hoef je b.v. niet alleen over koffie te communiceren maar kun je ook inspelen op een lifestyle die bij de doelgroep past.
5. Selecteer de kanalen
Welke content is voor welk kanaal geschikt? Plaats niet op elk medium hetzelfde bericht. Waarom niet? Je wilt juist de mensen verleiden om je te volgen, als je overal hetzelfde plaatst dan nodigt dat minder uit om je via verschillende kanalen te gaan volgen. Daarnaast heeft elk medium zijn eigen karakter en daarbij passende uitingen. Op Facebook deel je een link, foto of video met een korte toelichting, terwijl bij Instagram het beeld veel meel centraal staat. Combineer offline met online, offline met offline en online met online. Op je menu-kaart (als restaurant zijnde) een “Door onze Facebook-fans tot favoriet verkozen” gerecht plaatsen, via Instagram delen dat je op een bijzondere locatie aan het werk bent, op je visitekaartje verwijzen naar je online kanalen en Pinterestfoto’s (met link) delen via Twitter. Zo stimuleer je het verkeer tussen je kanalen.
6. Maak een contentkalender
Een contentkalender is een jaarplanning waarin je belangrijkste communicatiemomenten vastgelegd worden. Te beginnen met speciale data en events die aansluiten bij je vakgebied. Voor een hovenier zijn dit b.v. verschillende seizoenen in het jaar en de bijbehorende werkzaamheden in de tuin. In de planning zet je op welk moment, via welk kanaal een bepaalde boodschap plaatst. Eventueel kun je er ook nog aan toevoegen wie dit doet en welke kosten deze actie met zich meebrengen.
7. Stimuleer de interactie
Ieder kanaal heeft zijn eigen interactiemogelijkheden. Op online gebied zijn de mogelijkheden grandioos. Daarnaast is de drempel voor interactie (doelgroep > organisatie/bedrijf) heel laag: iemand laat sneller een berichtje op Facebook achter dan een belletje te plegen. De interactie kan vergroot worden door b.v.:
- prijsvragen te organiseren;
- een poll te plaatsen;
- gratis proefproducten weg te geven;
- vul in update: “Voor mij is ______ hét sociale medium om mijn klanten te bereiken!”
- feit of fabel: “Facebook is oorspronkelijk begonnen met een groen logo.”
8. Evalueer en blijf leren
Je wilt graag weten wat je acties opgeleverd hebben. Kijk terug wat wel en niet heeft gewerkt.
- welke berichten waren succesvol en waarom: zie je overeenkomsten in de succesvolle berichten?
- welke waren minder succesvol en waarom: zie je overeenkomsten in de minder scorende berichten?
- zijn de gestelde doelen gerealiseerd? Zo ja, formuleer nieuwe doelen. Zo nee, kijk wat er aangepast moet worden aan de strategie.
Leestips:
- Leeftijd Social Media gebruikers Nederland
- Opleidingsniveau Social Media gebruikers Nederland
- Whatsapp Web, appen via de computer!
- Tien redenen om Social Media zakelijk in te zetten
- Afmeting Sociale Media afbeeldingen 2016