zeg je het tegen je klant of tegen jezelf

Zeg je het tegen je klant of jezelf?

Iedereen kent het gezegde ‘Wat je zegt ben jezelf’, maar halen we ook alle informatie eruit die we eruit kunnen halen? Er zitten namelijk ‘verborgen’ boodschappen in. Als je eenmaal weet hoe je die kan ontcijferen, heb je goud in handen. Hoe dit werkt? Dat lees je in deze blog.

Coachen van mensen

Als je met mensen werkt, ben je al gauw aan het coachen. Naja, coachen vind ik er niet zo’n goed woord voor. Heb eigenlijk niet zoveel met het woord. Ik voel me meer een kickstarter en een cheerleader voor ondernemers. Vragen stellen om meer tot die kern te komen, eigen kennis/ervaringen te delen om te inspireren en een peptalk geven als het nodig is.

Spannend om te delen

Soms heb ik van die gesprekken met leuke ondernemers die al super bezig zijn, maar het wel heel spannend vinden om bepaalde berichten online te delen. Allemaal mensen kunnen er wat van vinden. Dus ook negatief zijn. Klopt, dat kan inderdaad. Maar hoe groot is die kans? En wat als 99 mensen enthousiast zijn en 1 negatief. Laat hem of haar lekker sudderen zou ik zeggen 😉 .

Aandacht naar het negatieve

Maar…. terwijl ik dit soort dingen zeg moet ik ook vaak van binnen lachen. Ik weet namelijk dat ik dingen zeg die ook voor mij gelden. Misschien niet precies in dezelfde situatie of vorm, maar wel vergelijkbaar. Zo ontving ik een tijdje terug evaluatieformulieren met ’tips’ en ’tops’. Drie maal raden wat ik eerst ging lezen 😉 .

Vertrouw het proces

Laatst was er een klant die het allemaal niet hard genoeg ging. Die wilde maar knallen, knallen en knallen. Ze was net gestart en wilde dat het nu al ging lopen. Dat was nog niet het geval en daar baalde ze van. ‘Je bent al super goed bezig, vertrouw het proces! Het heeft tijd nodig. Gras gaat ook niet harder groeien als je er aan trekt.’

Let er maar eens op

Het zijn zulke kleine dingen. Let er maar eens op. Wat zeg jij allemaal tegen je klant én misschien ook een beetje tegen jezelf? Good to know: dit werkt natuurlijk ook gewoon in privé gesprekken. Hoor je opeens zeggen tegen een vriendin dat ze ook wel een keer rust kan nemen en voor zichzelf mag kiezen? Check dan even wat je zelf eigenlijk nodig hebt. Soms komen uit dit soort privé gesprekken nog wel de meest waardevolle inzichten. Want jij bent immers de motor van jouw bedrijf, zoals ik laatst al schreef in Ondernemer, jij bent de motor van jouw bedrijf

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Paste your AdWords Remarketing code here
Scroll naar boven

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies" om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten