We kijken vaak naar wat we nog willen bereiken of wat er misschien wat minder goed gaat. Prima om een mooi doel voor ogen te hebben en te kijken hoe je bepaalde dingen beter aan kan pakken. Maar…het is ook heel leuk en waardevol om te kijken naar wat er wél goed gaat en wat je al wel bereikt hebt.
Met enige regelmaat spreek ik ondernemers. Wat me vaak opvalt is dat mensen zichzelf en hun acties wegcijferen. “Het lukt niet” of “Er komen geen klanten” of “Moet ik wel doorpakken?”. Maar is dat wel waar?
Ondernemersrisico
Bij het ondernemen hoort een risico. Soms start je of lanceer je iets nieuws en lijkt het niet te lopen. Twee belangrijke elementen zijn tijd en zichtbaarheid. Deel het offline en online én laat het even landen bij je potentiële klant. Geef het de tijd dat mensen er over gaat praten en gun ze de tijd om je te gaan vertrouwen.
Andere manier van kijken
Wat ik aan de andere kant ook merk is dat het eigenlijk helemaal zo slecht niet gaat. Ik vraag vaak naar wat er dan wel loopt. Zijn er binnenkort nog gesprekken gepland? Ligt er nog ergens een offerte op een akkoord te wachten? Hebben mensen enthousiast gereageerd op je berichten.
Wat is er wél?
Al met al komen we dan steeds weer tot de conclusie dat het helemaal zo slecht niet gaat. Er ligt eigenlijk van alles op de plan. Eigenlijk heb je al wel klanten en liggen er nog allerlei kansen klaar voor het oprapen. Maar je was even druk met kijken naar wat er niet was.
Welke kant kijk jij op?
Het is maar net welke kant je opkijkt. Heb je de negatieve bril of de positieve bril op. Het geeft nogal een verschil in hoe jij je voelt en wat je uitstraalt. En laat dat nou ook heel belangrijk zijn voor wat er verder naar je toe komt. Een vrolijke passievolle ondernemer is veel interessanter en fijner om mee te werken dan de andere soort 😉 .
Vier vrijdag!
In dit kader ben ik ooit een keer gestart met #viervrijdag. Voor mij hét moment om even te kijken naar wat er wel goed gaat. Maakt niet uit wat het is. De ene week ben ik trots op mezelf dat ik mijn asfpraakvrije dag afspraakloos heb gehouden, de andere keer op een concrete actie zoals het plaatsen van een nieuwe webtekst. Ook kan het een leuke zakelijke afspraak zijn of een mooi inzicht. Maakt niet uit wat. Door terug te kijken ga je je meer tevreden en voldaan voelen én soms zelfs een beetje trots. Best fijn om te ervaren.
Inpsiratie-uur #viervrijdag
Vandaag vier ik dat mijn Inspiratie-uur zo enthousiast ontvangen wordt én dat ik er zelf ook zo blij van wordt. Net gelanceerd en al allemaal afspraken staan. Het doet me zo goed om mensen te spreken én vooral met een hele andere vibe de telefoon op te laten hangen. Ze hebben duidelijkheid, veel nieuwe ideeën, bevestiging gekregen voor ideeën die er al waren, inspiratie over wat ze kunnen doen én vooral de positieve vibe om er vol voor te gaan. Soms snap ik echt niet hoe ik het doe, maar het gebeurd én het is heerlijk voor mijn klant en voor mij plus alle mensen die zij weer enthousiast maken.
Wat is jouw #viervrijdag?
Lijkt me tof als je mee doet deze vrijdag. Deel jij jouw mijlpaal, inzicht, mooi moment of kleine stap ook? Dit kan in de Social Media Community (mocht je lid zijn) of via Facebook of Instagram. Kies je kanaal en laat van je horen 🙂 . Heb je ze allemaal niet? Kun je altijd even het commentvakje hieronder gebruiken.