Social media inzetten? Ja gaan we doen! Maar waar halen we de tijd vandaan? Het is een probleem waar meer ondernemers mee te maken hebben. Ze hebben geen idee wat ze moeten plaatsen, voelen zich geremd om iets online te zetten en hebben er geen tijd voor. Maar hoe zorg je er nu voor dat het er wel van komt?
Businesswomen
Anneke Akkerman is eigenaar van Kapsalon Anneke, een salon waarbij persoonlijke aandacht, vakkennis en topproducten centraal staan. Door naar het totaalplaatje te kijken, zorgt ze ervoor dat je kapsel, persoonlijkheid en uitstraling in harmonie zijn. Naast het runnen van haar eigen salon is Anneke voorzitter van het damesnetwerk UVON Noord. Dit is een netwerk van en voor vrouwelijke ondernemers met als doel om elkaar te inspireren, informeren en ervaringen met elkaar uit te wisselen.
De workshop is heel geschikt voor mensen die vastlopen op gebied van social media. Het geeft je een duw in de rug om er weer tegenaan te gaan!
Anneke aan het woord
We wilden het onderwerp Social Media belichten, omdat dit binnen onze groep voor een aantal nog onbekend terrein was.Via Gonny Setz-Rodenburg – een van de leden van UVON Noord – hoorde ik over Désirée van iDees online. Ze was in haar energie zo enthousiast dat ik dacht nou daar gaan we voor!
Ik ben heel enthousiast geworden door haar presentatie bij onze netwerkclub. Het belang van social media is me weer overduidelijk geworden en ik heb gemerkt dat er nog veel te leren is. Ik liep vast op de tijd die het opslokt en ook onkunde. Ik ga nu dingen anders doen. Ik wil me meer focussen op mijn doelgroep en vaker wat posten. Daarnaast wil ik meer planmatig gaan werken. Désirée haar kennis heeft me positief verrast. Daarnaast lukte het ook goed om de kletsende dames bij de les te houden hihi.
Naar aanleiding van de workshop heb ik besloten om meer met social media aan de slag te gaan. Echt tijd te vrij te maken in mijn agenda. Daarnaast ga ik deels wat uit handen geven. De workshop is heel geschikt voor mensen die vastlopen op gebied van social media. Het geeft je een duw in de rug om er weer tegenaan te gaan! De workshop levert je veel inzicht. Désirée heeft een enorme kennis over deze stof en ze kan het goed overbrengen.
Een paar reacties van deelnemende ondernemers:
?? “Bedankt voor je inspirerende presentatie. Ik ga vanaf nu meer focus brengen in mijn social media activiteiten.”
??”Ik vond het heel inspirerend, heel professioneel. Super gedaan. Je hebt me echt in actie gezet.”
??”Naar aanleiding van je verhaal heb ik besloten om meer rekening te houden voor welke doelgroep ik berichten plaatst.”
??”Ik vond het een hele sprankelende presentatie met kennis van zaken.”
3 Social Media Tips
Super leuk om zo te lezen dat ik weer verschillende ondernemers heb kunnen ‘aanslingeren’ zoals ik dat vaak zeg. Als echte kickstarter vind ik het super leuk om ondernemers die vastlopen weer in beweging te krijgen. Of het nu op gebied van ondernemerschap of social media is. Als ik iemand met een kleine opmerking, een gesprek of een boostsessie kan inspireren om weer aan de slag te gaan, is mijn dag weer goed. Naar aanleiding van Anneke haar verhaal deel ik graag drie Social Media Tips:
Tip 1: Maak het belangrijk
Wat je aandacht geeft groeit. Zo werkt het ook met je Social Media profielen. Ik heb zo’n 1700 volgers op Facebook. Geloof me…ik heb niet zoveel klanten. Terwijl er zoveel restaurants en andere bedrijven zijn die veel meer klanten hebben en veel minder likes. Het is geen wedstrijd, ik weet het. Maar als je wil dat je meer likes en bereik krijgt, dan moet je er wel echt voor gaan. Dus…plan tijd vrij in je agenda om er voor te zitten. Dat kan ook één keer per maand of bijvoorbeeld elke week een vaste ochtend. Je kunt namelijk ook op veel media berichten van te voren inplannen. Heel handig :-).
Tip 2: Focus op één medium
Je kunt direct verschillende kanalen in willen zetten. Leuk, dat enthousiasme. Maar vooral geslaagd als je het werkelijk allemaal gaat bijhouden. En dat lukt vaak niet en dat is jammer. Je profielen komen niet professioneel over omdat je huisstijl niet bijgewerkt is, er weinig of geen berichten gedeeld worden of misschien zelfs niet gereageerd wordt. Kies 1 kanaal waar je de komende drie maanden op gaat focussen. Als je dat helemaal onder de knie hebt, pak dan een volgende medium erbij, als je graag meerdere kanalen in wil zetten.
Tip 3: Doe het stap voor stap
Je hoeft niet in één keer een hysterisch actief social media profiel te hebben. Je kunt ook eerst beginnen met elke week een update plannen waarin je informatie of een tip deelt over je vakgebied. Als dat in ‘je systeem’ zit, kun je het uitbouwen door bijvoorbeeld ook elke week en update te plaatsen waarbij je een kijkje achter de schermen geeft en deelt wat jij aan het doen bent. Om het zo steeds verder uit te bouwen.
Wil jij ook graag Social Media strategisch inzetten? Op 22 november wordt er weer een boostdag georganiseerd. Een dag waarbij we met een groep ondernemers aan de slag gaan om ieders social media plan op één a4 in één dag uit te werken, zodat jij weggaat met een planning voor de komende drie maand. Kijk voor meer informatie en aanmelden op Aanmelden 22 november – Workshop Social Media Plan in één dag.