Sociale media vormen tegenwoordig een belangrijk onderdeel van de communicatie naar de doelgroep van bedrijven. Deze nieuwe media kunnen voor vele doeleinden ingezet worden, zoals het vergroten van naamsbekendheid en het vergroten van de betrokkenheid met de doelgroep. En het biedt bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om te peilen waar de behoeften van de online fans liggen, om daar vervolgens op in te spelen.
Extra verkeer naar website
Er zijn nog veel bedrijven die niet actief zijn op sociale media omdat ze de toegevoegde waarde er nòg niet van inzien. Ik denk dat een heel goed in te zetten is om extra verkeer naar de website te genereren. Over het algemeen is voor elk bedrijf extra verkeer naar de website welkom. Dit is dé plek waar alle nodige informatie staat over de producten en/of diensten en waar de mensen van alle kanten verleid (moeten) worden om een product te bestellen of contact op te nemen.
30% extra bezoekers door sociale media
Voor mijn bedrijf gebruik ik Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest en Google+. Gevolg is dat ik, door actief te zijn op sociale media, maar liefst 30% extra verkeer naar de website genereer. Dit zegt natuurlijk niet dat ik hierdoor 30% extra klanten krijg, maar het levert mij toch wel heel wat extra kansen op een opdracht.
Doorverwijzen via sociale media
Om verkeer naar je website te genereren, met behulp van sociale media, is het van belang om een reden te creëren om naar de website te gaan. Daarvoor is het van belang dat er met enige regelmaat content geplaatst wordt op de website. Dit kan bijvoorbeeld door:
- nieuwsberichten te plaatsen;
- blogberichten te plaatsen;
- nieuwe foto’s online te zetten;
Daarnaast zijn het doorvoeren van openingstijden, tariefwijzigingen, wijzigingen in lay-out natuurlijk ook geschikte momenten om aan te grijpen om een link te kunnen delen.
Delen via sociale media
Wanneer er nieuwe content op de website geplaatst is, kan het via sociale media gedeeld worden. Hierbij tien tips hoe je dit op een professionele manier kunt doen:
- plaats nieuwe content op de website;
- ga naar het sociale medium waar je de link wil delen;
- plaats de link naar de pagina waar de nieuwe content geplaatst is, in het update-venster;
- druk op enter en de link zal zich inladen;
- wijzig de foto (op Google+ werkt dit (nog) niet);
- schrijf een pakkende titel welke de lading van het bericht deelt;
- schrijf voor de ondertitel een korte tekst om mensen te prikkelen om door te klikken;
- verwijder de link in het update-venster (de foto, titel en ondertitel moeten blijven staan);
- schrijf een kort en krachtig bericht in dit, inmiddels lege, venster.
- klik op ‘plaatsen’.
Bekijk de bijbehorende afbeeldingen:
Vragen over dit blogbericht beantwoord ik met veel plezier. Laat uw vraag achter via het contactformulier op deze website.