Het aantal sociale media gebruikers in Nederland blijft nog steeds stijgen. Inmiddels gebruikt 86,6% van de Nederlanders één of meerdere sociale media, dit zijn in totaal een kleine 15 miljoen mensen (CBS, 2014).
De meest opvallende cijfers van de vijf grootste sociale media, in vergelijking met vorig jaar:
- Facebook blijft de grote nummer 1.
- Het dagelijkse YouTube gebruik is met 22% gestegen.
- Er zijn meer LinkedIn-gebruikers, maar het dagelijkse gebruik is afgenomen met 25%.
- Het Twittergebruik is met 6% gestegen en het dagelijkse gebruik is met 6% gedaald.
- Google+ maakte de grootste groei door van maar liefst 65%!
Meest opvallende cijfers van de drie nieuwkomers, in vergelijking met vorig jaar:
- Instagram heeft de grootste groei doorgemaakt in het dagelijkse gebruik (+347%).
- Pinterest kreeg de meeste nieuwe gebruikers (+ 120%).
- Foursquare groeide het minst hard (+50%)
In onderstaande schema wordt per medium weergegeven hoeveel gebruikers deze telt en hoeveel personen het medium dagelijks gebruiken (Newcom, 2014).
Sociaal Medium | Gebruikers | Dagelijkse gebruikers |
8.900.000 | 6.100.000 | |
YouTube | 7.100.000 | 1.100.000 |
4.100.000 | 300.000 | |
3.500.000 | 1.500.000 | |
Google+ | 3.300.000 | 1.000.000 |
1.400.000 | 536.000 | |
1.100.000 | 131.000 | |
Foursquare | 300.000 | 78.000 |
Bekijk de bijbehorende afbeeldingen:
Vragen over dit blogbericht beantwoord ik met veel plezier. Laat uw vraag achter via het contactformulier op deze website.