Afgelopen week was het op verschillende kanalen in het nieuws. Het fout schrijven van namen door Starbucks. Best een geniaal idee! En zo simpel (en goedkoop!). Nog niet eerder van gehoord? Dan hier een korte uitleg:
Wanneer je bij Starbucks koffie koopt, geef je je naam door aan de eerste persoon. Vervolgens betaal je en ga je wachten bij het volgende punt waar je koffie afgegeven wordt. Om alles niet door de war te halen vanaf het beginpunt, wordt daar de betreffende beker gepakt en je naam wordt er opgezet. Wel eens bij Starbucks geweest? Dan hebben ze vast wel eens je naam verkeerd geschreven.
Starbucks doet dit bewust, om zo de klanten te prikkelen. Want er komt een moment dat de klant zijn telefoon erbij pakt en deelt “hoe dom de medewerkers van Starbucks” zijn omdat de naam niet goed geschreven is. Zo creëert Starbucks een hele hoop gratis publiciteit. De naam van het bedrijf én de koffiebekers komen daardoor online meer in beeld. Een slimme manier om top of mind te blijven bij de doelgroep. Daarnaast werkt het brein nu eenmaal zo dat we na het zien van producten, helemaal na een paar keer, er steeds meer aan gaan denken en het zelf ook willen eten.
Een komediant uit Amerika (Paul Gale) heeft een leuke video gemaakt waarin hij uitlegt hoe Starbucks te werk gaat. Sterke voor Starbucks is dat deze video ook alweer meer dan een miljoen keer bekeken is. Weer een stukje gratis publiciteit.
Vragen over dit blogbericht beantwoord ik met veel plezier. Laat uw vraag achter via het contactformulier op deze website.