Heb je er wel eens over nagedacht om Pinterest te gebruiken voor jouw bedrijf? In een aantal gevallen is dat zeker een heel erg goed idee. Net als Google, wordt Pinterest als zoekmachine gebruikt voor inspiratie. Ik kan zelf uit ervaring spreken. Ik gebruik Pinterest namelijk ook vaak voor het opdoen van inspiratie.
Waar gebruik je Pinterest voor?
Zelf gebruik ik Pinterest ter inspiratie. Denk bijvoorbeeld aan quotes, maar ook aan cadeau ideeën of surprises. Maar mijn moeder heeft Pinterest juist om recepten te zoeken. En zo ken ik ook weer mensen die op Pinterest zoeken naar traktaties voor hun kind of leraressen die op zoek zijn naar een Sinterklaas knutsel. Nog weer anderen zoeken inspiratie voor do-it-yourself voorbeelden of andere stylingtips voor in huis of voor de tuin. In alle gevallen fungeert Pinterest als zoekmachine voor inspiratie.
Voor wie is Pinterest interessant?
Nu denk ik dat Pinterest voor vrij veel bedrijven wel interessant zou kunnen zijn, vooral op het moment dat jij jouw volgers wil inspireren. Pinterest werkt namelijk met verschillende categorieën. Als je zoekt op inspirerende quotes dan kan je bijvoorbeeld ook kiezen voor zakelijke inspiratiequotes of inspirerende sport quotes. Als jij leuke hebbedingetjes verkoopt, aan interieurstyling doet, quotes of gedichtjes maakt, d-i-y deelt met je volgers, recepten maakt of iets anders wat te maken heeft met creativiteit of inspiratie: be there! Je klant gebruikt Pinterest als zoekmachine, en jij kunt daar op inspelen!
Hoe zet je Pinterest goed in?
Nu denk je misschien: ja, ik moet op Pinterest zijn! Maar hoe ga je dat nu goed inzetten? Allereerst wil ik je aanraden om je te verdiepen in jouw doelgroep. Zelf zoek ik namelijk veel op Engelse termen, omdat het resultaat dan 9 van de 10 keer beter is. Maar lang niet iedereen zal in het Engels zoeken. Weet dus voor jezelf wat voor zoektermen jouw doelgroep gebruikt! Snuffel eens rond bij grote bedrijven zoals Ikea en laat je inspireren door hoe zij het aan pakken.
Daarna kun je simpel foto’s gaan uploaden. En vergeet niet de link naar jouw website/product/weggever erbij te zetten, want dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait. Mensen moeten op jouw website uitkomen!
En verder werkt het net als ieder ander social media kanaal: wees relevant en wees actief.
Pin it!