Er zijn nog veel mensen zonder LinkedIn-profiel, een ander deel heeft een onvolledig of niet recent profiel. De mensen die wel een volledig up to date profiel hebben gebruiken het nog lang niet allemaal actief. Dat is jammer, vind ik, want er liggen veel mogelijkheden. Vooral voor de Business to business markt.
Blogberichten delen in LinkedIn groepen
Hoewel ik al enige tijd actief ben op LinkedIn en er vele voordelen van inzie, heb ik sinds een aantal weken een nieuwe actie die ik regelmatig uitvoer. Namelijk het plaatsen van mijn blogberichten in LinkedIn-groepen. Ik zal je vertellen, het levert mij direct klanten op! “Ik wilde meer met sociale media doen en toen zag ik je bericht in de LinkedIn-groep. Ik dacht toen direct, ha! Desiree moet ik bellen. Die kan me vast helpen.” en zo waren er al meer. Super toch? Hier ga ik mee door ;-)!
Waarom berichten delen in LinkedIn-groepen?
Het heeft meerdere voordelen om berichten in groepen te delen zoals:
- Vergroten naamsbekendheid; zodra ik een blog plaats in een groep, krijgt elk groepslid bericht dat ik een update geplaatst heb (tenzij ze het zo ingesteld hebben dat ze deze niet krijgen, maar dat zijn nog weinig mensen die dat doen). Zo worden ze getriggerd om het bericht te lezen.
- Delen van kennis en ervaring; je laat zien dat je kennis en ervaring hebt op gebied van een bepaald onderwerp. In mijn geval plaats ik updates over het zakelijk inzetten van sociale media. Informatie blogs en tips waar elke ondernemer wat aan kan hebben. Gewoon leuk om te doen, wees niet te bang om “gratis” kennis weg te geven.
- Verkeer naar je website; door berichten te plaatsen zorg je ervoor dat mensen nieuwsgierig worden en verder klikken op de link die je erbij toegevoegd hebt, zodat ze op je website komen en verleid worden om verder te kijken wie je bent en wat je doet.
- Je komt in je huidige netwerk voorbij als je een bericht plaatst in een groep, dus ook daar kom je even weer in de picture. Tevens krijg je meer profielbezoeken na het plaatsen van een bericht, omdat mensen nieuwsgierig worden wie de persoon achter het bericht is.
Tips voor deelacties in LinkedIn-groepen
Als je hier met enige regelmaat mee bezig gaat kan het maar zo zijn dat LinkedInners contact met je opnemen om een afspraak te maken. Garanderen kan ik het natuurlijk niet, dit ligt er ook zeker aan wat je waar deelt en hoe je het deelt. Daarom hierbij een paar tips:
- Zorg voor een volledig ingevuld profiel: zodat een ieder die doorklikt naar je profielpagina kan zien wie je bent, wat je doet, waarom je dat doet en waarom je goed bent in wat je doet. Tien tips voor een professioneel LinkedIn profiel.
- Zoek groepen waar je doelgroep zit en waarvoor de blogberichten mogelijk interessant zijn. Er zijn zoveel groepen te vinden, er zit altijd wel iets tussen. Let er goed op dat je kijkt naar het aantal leden, een groep met 33000 leden ipv 145 biedt vele meer kansen om respons te krijgen op je bericht. Biedt je producten en/of diensten op lokaal of regionaal niveau aan, dan is het handig om ook te kijken naar de regio. B.v. netwerkgroepen in Groningen i.p.v. groepen waar je mensen uit heel Nederland aanwezig zijn. Vervolgens word je lid van deze groepen zodat je discussies kunt plaatsen.
- Voor veel groepen moet je toestemming krijgen om in de groep te komen, het kan dus een paar dagen duren voordat je er werkelijk berichten in kunt plaatsen. Eenmaal toegelaten kun je de link naar je bericht op je website kopiëren en deze plaatsen in het tekst venster. Plaatst een pakkende titel, bijvoorbeeld de titel van je blog bericht en voeg er een korte omschrijving aan toe (inleiding van je blog?). Als je de link geplaatst hebt, wordt deze ingeladen en komt deze eronder te staan. Vervolgens kun je de uitgetypte link weer verwijderen. Snap je niet helemaal wat ik bedoel? Bekijk mijn blog over het plaatsen van een LinkedIn update, werkt hetzelfde. Zo doe je dat!