Als je start met ondernemen kijk je ook vaak naar andere ondernemers en concullega’s. Wat doen zij allemaal? Vaak denk je dan dat het ook belangrijk is dat jij doet wat de massa doet: webinars geven, video’s maken, online netwerken starten. Noem maar op. Maar is dat echt belangrijk?
“Blijf dicht bij jezelf in het ondernemerschap’, dat is wat ik vaak zeg als (bijna) ondernemers niet zo goed weten wat ze moeten kiezen. Je kan doen wat anderen doen, doen waarvan jij denkt dat het ‘moet’ of verwacht wordt. Maar wat wil jij? Wat past bij jou?
Door heel dicht bij jezelf te blijven ga je ook die klanten aantrekken die écht bij jou passen. Wat een feestje is samenwerken dan. Dat voelt werken écht niet meer als werken. Je doet wat je leuk vindt én je werkt met mensen die je leuk vindt.
Je huidige klant geeft een afspiegeling met hoe het er bij jou voor staat. Check dat maar eens voor jezelf. Word je enthousiast van de mensen waar jij mee of voor werkt?
Is je antwoord ‘ja’? Lekker bezig! Misschien wel leuk om hem of haar eens te vertellen dat je het super leuk vindt om samen te werken. Word altijd goed ontvangen. Stel je maar eens voor hoe het zou zijn als iemand anders dat bij jou zou doen.
Is je antwoord ‘nee’? Check dan eens voor jezelf wat je te doen hebt. Wat doe jij nu waarvan je voelt dat het eigenlijk niets voor jou is? Of wat doe jij niet waarvan je het eigenlijk wel wil doen maar om wat voor reden dan ook nog niet doet. Kijk vervolgens wat je te kiezen of doen hebt om dichter bij jezelf te blijven.
Nieuwsgierig naar je inzichten. Laat je ze weten in een reactie onder dit berichtje? Vind ik leuk :-).