Organiseer jij met enige regelmaat een training, workshop of event? Dan is het superhandig om social media in te zetten. Zo kun je heel goedkoop veel zichtbaarheid geven aan wat je doet en veel mensen bereiken. Hoe doe je dat, jouw training promoten via social media? Dat leg ik uit in deze blog.
Super leuk als jij toffe dingen doet vanuit je bedrijf. Bijvoorbeeld een workshop Eerste hulp met homeopathie, een jubileum-event of misschien een toffe Training Social Media Plan op 1 vel papier. Allemaal leuke activiteiten waar jij je klanten mee kan verblijden of laten groeien. Alleen weten zij misschien nog niet dat jij dat doet of dat ze er behoefte aan hebben. Hoe zorg je er nu voor dat ze je wel gaan zien en weten waarvoor ze bij jou terecht kunnen? En hoe doe je dat zonder een ik-promoot-mijzelf-gevoel?
1. Deel je voorbereiden van het event
Wat ben je aan het doen? Misschien kom je wel net op het idee of ben je een draaiboek maken, of aan het brainstormen. You name it. Op een moment dat jij enthousiast bent over wat je plannen zijn, deel het dan op social media. Super leuke manier om te delen wat je plannen zijn én mensen worden alvast wat getriggerd in wat er komen gaat. Ze worden nieuwsgierig gemaakt. Zit je nog echt in de beginfase? Dan is het ook super leuk om een vraag voor te leggen.
Bijvoorbeeld: “Ik heb het super toffe plan om een week met ondernemers naar Spanje te gaan voor een mastermind, om daar volop te sparren over hoe we onze bedrijven kunnen laten groeien én social media in kunnen zetten. Nieuwsigierig of hier vraag naar is. Zou jij hier aan deel willen nemen? Lekker op een workation met inspirerende ondernemers? Laat het weten in een reactie hieronder.”
Door een kijkje te geven in de voorbereidingen maak je het direct ook persoonlijk. Zo creëer je een win-winsituatie. Op deze manier kun je jouw training promoten via social media, zonder dat je jezelf keihard aan het promoten bent.
2. Deel je vooraankondiging
Je kunt natuurlijk direct los gaan en een website delen waar mensen zich kunnen aanmelden. Maar je kan ook nóg een update doen voordat je écht los gaat. Maak een update met een soort vooraankondiging. Daarin kun je aangeven dat je er bijna klaar voor bent, dat je het misschien wel super spannend vindt maar dat het nu echt bijna gaat gebeuren. Leg dan ook kort uit wat je gaat doen en voor wie dat is. Eventueel kun je hier ook een pre-order actie aan koppelen. Bijvoorbeeld: wil jij als eerste kans maken om hierbij te zijn? Of: wil jij voor een early-bird prijs erbij zijn? Stuur me dan even een berichtje. Ik noem zo maar wat. Leuke manier om alvast de eerste aanmeldingen te krijgen.
3. Deel je lancering
Jaaa! Dan is het zover, je mag los! Maak een feestelijke update waarin je enthousiast laat weten dat het zover is. Jouw activiteit is nu te koop. Of het nu een training, event of workshop is. Deel voor wie het is, geef beeld bij de activiteit, deel wat het op kan leveren en geef natuurlijk even aan waar ze een ticket kunnen kopen of zich aan kunnen melden. Ook leuk om hier een actie aan te koppelen. De eerste drie aanmeldingen krijgen een cadeautje. Kan bijvoorbeeld zijn een Weekplanner – Van dromen naar doen, die ik er zelf bij geef. Maar het kan ook een gratis coachcall zijn of gewoon een leuk cadeautje die jij ergens koopt. Je kunt hier eventueel ook nog een actie aan koppelen wat er voor zorgt dat je volgers andere mensen gaan taggen of zelf gaan reageren. Zo krijgt je bericht nóg meer zichtbaarheid.
4. Deel je reminder
Na je lancering kun je er best nog een update aan wijden zonder teveel te verkopen. Ook nu kun je even laten zien hoe je bezig bent met de voorbereidingen: ben je bezig met het laatste drukwerk, inkopen aan het doen of je draaiboek aan het afronden? Deel het! Je kunt daarbij even aangeven dat er nog kaarten zijn. Of geef bijvoorbeeld aan dat er al een aantal aanmeldingen zijn en dat je het zo tof vindt hoe enthousiast mensen op je evenement reageren. Je kunt erbij aangeven dat er nog een aantal plekjes vrij zijn. Het is maar net hoe je het aan wil vliegen. Genoeg opties om het op een sociale manier onder de aandacht te brengen.
5. Deel in het moment
Als het dan zover is dan is het ook leuk om een bericht te plaatsen. Zo geef je weer aandacht aan wat je doet en betrek je mensen er achter de schermen bij. Wordt altijd gewaardeerd. Ook super belangrijk als je bijvoorbeeld elke maand dezelfde activiteit organiseert. Op het moment zelf wat delen is namelijk heel sociaal. Je bent op dat moment niets aan het verkopen. Je deelt met enthousiasme wat je aan het doen bent. Liefst met een foto, nog beter is video en nóg beter is live gaan. Super leuk om zo je deelnemers in de picture te zetten, ze wat vragen te stellen én contact te maken met je volgers. Gegarandeerd veel bereik. Super handig om anderen hun ervaring te laten delen. Je laat dan een ander het verhaal doen, dat is magic!
Heb je elke maand een evenement? Dan kun je deze routine maandelijks terug laten komen. Maar kijk wel even hoe dit uitkomt met de rest van je berichten. Het moet niet gaan vervelen en wel lekker sociaal blijven. Zorg voor genoeg variatie. Handig om te weten: als je elke maand een training organiseert heeft het soms wat tijd nodig voordat mensen bij je komen. Kijk maar eens hoe je er zelf mee omgaat. Je ziet iets tofs en denkt dat ga ik een keer doen. Voordat je het doet, gaat er tijd overheen en zie je het vaker voorbij komen. Daarom is het belangrijk om er meer updates aan te wijden.
Jouw training promoten via social media moet met deze tips een stuk makkelijker worden. Ik zou zeggen enjoy! 🙂