Ben je er al uit dat je wil gaan ondernemen? Dat ben je al een heel eind op weg. Maar hoe verder? Je weet wat je wil gaan doen, maar in welke (werk)vorm ga je het gieten? Hoe bepaal je welke diensten je gaat aanbieden en vooral: hoe zorg jij dat je onderscheidend bent van de rest die ‘hetzelfde’ doet?
Audry Brandsma studeert Communication Management aan de universiteit in Helsinki. Daarnaast heeft ze plannen om een eigen bedrijf te starten, gericht op online marketing. Als invulling voor haar thesis schrijft ze een ondernemersplan, waar ze nu volop mee bezig is.
Ik was al aardig op weg maar miste net dat stapje om echt verder te komen.
Audry aan het woord
Ik had altijd al in het hoofd dat ik zelfstandig ondernemer wilde worden. Mede doordat de start van mijn opleiding in dezelfde periode viel als het zoeken naar een andere baan, want ik was niet happy bij mijn vorige werkgever. Ik wist al dat ik online marketing als dienst wilde verkopen, maar stond op het kruispunt: wat wil ik nu precies, waarom wil ik dit en hoe wil ik dit in een vorm gieten. Ik bleef vastzitten op een punt wist niet welke kant ik op moest en kwam daardoor de drempel niet over. De Ondernemersboost wekte mijn enthousiasme en ik had zin om te sparren met anderen en tot vragen te komen waar ik mee zat.
Het heeft me positief verrast dat ik in zo’n korte tijd erachter ben gekomen wat ik wil en wat ik kan betekenen voor ondernemers.
Is dit wel wat voor mij?
Toen de eerste oefening geïntroduceerd werd, was ik stiekem eerst een beetje sceptisch, maar naarmate we stap-voor-stap verder gingen, begonnen mijn hersenen overuren te maken en besefte ik me dat deze tools voor mij erg handig zijn. Nu heb ik helderheid over wie ik ben, wat ik wil en wat ik ondernemers kan bieden. Ik heb in de sessie mijn missie verscherpt , mijn x-factor helder gekregen en mijn diensten kunnen bepalen. Desiree kwam met leuke tools om deze helderheid te scheppen en stelde vragen die aanzette tot nadenken om tot de kern te komen.
De kern van mijn bedrijf
Eigenlijk kan ik wel zeggen dat ik op deze dag de basis van mijn bedrijf vast heb kunnen leggen. Zo ben ik erachter gekomen dat ik een langdurig traject met potentiële klanten aan wil gaan (6 of 12 maanden) en niet zo nu en dan wat dingen voor hen doen. Ik ben er achter gekomen dat ik me helemaal onder wil dompelen in het bedrijf en hierdoor kennis vergaren om een goede online strategie op te zetten en te coördineren (niet uitvoeren, dat laat ik graag aan anderen over). Daarnaast heb ik de basis gelegd voor mijn diensten. Dit heeft me goede richtlijnen voor de maanden daarop gegeven.
Ondernemersplannen aanscherpen
Het heeft me positief verrast dat ik in zo’n korte tijd erachter ben gekomen wat ik wil en wat ik kan betekenen voor ondernemers. Ik heb dan ook besloten om de komende maanden full-power er tegen aan te gaan en zal nieuwe stappen in mijn business zetten. Ik zou een Ondernemersboost aanraden aan iedereen die weet dat ze willen ondernemen, maar niet duidelijk heeft hoe dit vorm te geven. Het levert je vorm aan wie je bent, wat je wil en wat je voor andere kunt betekenen.
Désirée, ik wil je graag bedanken voor deze hele fijne sessie. Ik ben mega geïnspireerd om alles verder te ontwikkelen en acties te ondernemen, in plaats van dromen en denken :-).
Tips voor de startende ondernemer
Heel tof om te zien hoe ambitieus Audry is. Net als vele andere ondernemers heeft ze heel duidelijk welke richting ze op wil met haar bedrijf. Ik vind het zo fijn dat ze een verdiepingsslag heeft kunnen maken, zodat ze de kern van haar bedrijf nog meer heeft staan. Naar aanleiding van haar verhaal, geef ik je graag een paar tips:
- Waarom wil je ondernemen?
Als je besloten hebt om te gaan starten, dan zitten daar vaak duidelijke drijfveren achter. Denk eens goed na waarom je voor jezelf wil starten. Misschien ben je het wel niet eens met hoe je huidige werkgever het doet of wil je meer vrijheid in wanneer je werkt. Ik noem maar wat voorbeelden. Schrijf het eens op. Het tegenovergestelde is vervolgens hetgeen wat jij graag in je eigen bedrijf WEL terug wil zien. - Waarom ben je goed in wat je doet
Als je weet wat je wil gaan doen, is het ook handig om te weten waarom jij goed bent in wat je doet. Waarom is dat eigenlijk zo? Je wordt er vrolijk van om er mee bezig te zijn, maar waarom moeten mensen naar jouw toekomen? Wat maakt dat ze niet naar de concurrent gaan. Welk geheime ingrediënt heb jij te bieden die echt bij jou hoort. Het kan je helpen om mensen (kan ook privé) om je heen eens te vragen waarvan zij vinden waar jij heel goed in bent. Integreer dat in je bedrijf en check hoe deze masterlijke eigenschap een geweldige toevoeging is. - Bepaal je favoriete werkvorm
Werk je graag in groepen of liever 1 op 1? Vind je het fijn om naar je klant toe te gaan of werk je liever vanuit huis? Ga je voor offline of kan het ook online? Of misschien wel een combinatie? Check voor jezelf eens op welke manier jij het liefste geholpen wordt als jij ergens heen zou gaan om jouw dienst af te nemen. Hoe zie je dat voor je? Wat vind jij belangrijk? Waarom? Dit geeft je waardevolle informatie over hoe jij je bedrijf het beste in kan richten.
Herken jij je in het verhaal van Audry? Dan is een Ondernemersboost dag of sessie ook wat voor jou. Kijk hier wanneer de volgende Masterclass gepland staat. Of meld je aan voor het online programma Bouw een bedrijf rondom jouw leven.