Hoe-zorg-ik-ervoor-dat-mijn-blog-gelezen-wordt-2018-1355x1020

Hoe zorg ik ervoor dat mijn blog gelezen wordt?

Ben jij al helemaal losgeslagen op je laptop en actief aan het bloggen? Lekker bezig! Zodra je je blog geschreven hebt wil je natuurlijk dat de beoogde doelgroep jouw blogs te zien krijgt en deze van A tot Z leest.  Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw blog gelezen wordt? Als fanatieke blogger geef ik jou binnen enkele minuten tips die ervoor kunnen zorgen dat jouw blog zeker weten gelezen wordt.

Ken je lezer

Weet jij eigenlijk wel wie jouw doelgroep is? Weet jij wanneer ze behoefte hebben aan blogs en wat ze wel en niet willen lezen? Het is erg belangrijk dat je, voordat je begint met bloggen, weet wie jouw doelgroep is. Heb je dit niet meteen in beeld? Ga dan op onderzoek uit! Een handige manier om hier beeld bij te krijgen is het maken van persona’s. Hierbij maak je een visuele voorstelling van je lezer. Dit zorgt ervoor dat je je beter kan inleven in de behoefte van deze persoon. Dingen die je in je persona kan verwerken zijn: naam, foto, leeftijd, woonplaats, beroep, hobby’s, problemen, spanningsboog, vrijetijd besteding etc.

Hey, heb ik je aandacht?!

Maak gebruik van een titel waarop jij zelf ook zou klikken. Uit onderzoek is gebleken dat het goed werkt om cijfers te verwerken in je titel. Zorg er dan voor dat je titel vragen oproept bij de lezer. Maak ze nieuwsgierig met humor of een uitspraak en werk dit verder uit in je eerste alinea van je blog. Met de nieuwe spraakfuncties via de mobiel is het ook strategisch handig om een vraag als titel te gebruiken zoals bij deze blog.  Nog een aandachtspunt op dit gebied: verwerk zoekwoorden in je titel zodat je de blog zo kan schrijven dat hij extra goed vindbaar wordt voor Google. Denk na over waar jouw potentiële klant naar zoekt en gebruik die woorden in je titel.

Good content is not storytelling. It’s telling your story well.

Schrijfstijl

Heb je in beeld wie je doelgroep is en hoe je een pakkende titel kan formuleren? Good job! Het volgende is een gepaste schrijfstijl. Kom te weten hoe jouw doelgroep graag aangesproken wil worden en verwerk dit in je blog. Spreek je ze met jij aan of met u? Zijn er bepaalde woorden die je wel of niet gebruikt? Schrijf je in vaktermen of juist niet? Een aangepaste schrijfstijl is de sleutel tot betrouwbaarheid en geloofwaardigheid. Let op je spelfouten, aanspreekvorm, lengte en denk aan de laagdrempeligheid van je inhoud.

Witregels

Je hebt het vast zelf eens gezien: een blog die één lap tekst is zonder goede inleiding, sterke tussenkoppen, witregels en een herkenbaar slot. Grote kans dat je die blogpagina vrijwel direct verlaten hebt en dus de blog dus ook niet hebt gelezen. Dit leest gewoon niet lekker. Voorkom deze situatie door jouw blog op de juiste manier in de delen. Maak gebruik van korte zinnen en alinea’s. Ongeveer de lengte zoals ik het hier ook heb gedan. Ook afbeeldingen, opsommingen en de juiste tussenkoppen zorgen ervoor dat de bezoeker in één oogopslag kan zien wat die kan lezen en waar.

Social media

Zodra je blog online staat op je website, kunnen mensen hem lezen als ze rechtstreeks naar je website gaan of via Google bij je blog gekomen zijn. Maar, als je wil dat je blog gelezen wordt, is het ook handig om dit onder de aandacht van je volgers te brengen. Of je nou LinkedIn, Facebook of Instagram gebruikt: schrijf een passende tekst die je volger uitnodigt om je hele blog te lezen. Voeg een foto toe of link als dat mogelijk is. Informeer je volgers dat jij een hele toffe, informatieve, nieuwe blog hebt geschreven die zij natuuuuurlijk moeten lezen! Heb jij een klantenbestand met e-mails? Dan kan je er ook voor kiezen om (bijvoorbeeld via Mailchimp) je blog onder de aandacht te brengen door een e-mail eruit te sturen.

Plan van Aanpak

Het klinkt misschien kinderachtig of overdreven maar bloggen van uit een plan van aanpak is een aanrader! Bedenk wat jij wil overbrengen, welke doelgroep hiervoor geschikt is, op welke tijd en media je doelgroep actief is en welke informatie zij tot zich willen nemen. Voorkom dat je content losse eilandjes zijn zonder samenhang.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Paste your AdWords Remarketing code here
Scroll naar boven

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies" om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten