Hashtags worden bij alle sociale media gebruikt. Het begon bij Twitter, kwam op Facebook en inmiddels is het één van de functionaliteiten van sociale media. Een hashtag is een woord of woordgroep (aan elkaar geschreven) met daar voor aan een hekje (#). Met een hashtag kunnen trefwoorden gemarkeerd worden of kan extra lading aan een woord gegeven worden. Door op een hashtag te klikken worden alle updates weergegeven waarin die hashtag genoemd is.
Google plus
Google+ is inmiddels al het vijfde grootste netwerk van Nederland en heeft naar mijn idee veel potentie om te groeien. Ik verwacht dat Google+ ook zeker een belangrijke rol gaat spelen in de vindbaarheid op Google. Ik ben zelf vanaf begin 2013 actief op Google+ en heb ontdekt dat wanneer ik op een social media gerelateerd onderwerp zoek, mijn Google+ updates op de eerste pagina staan.
Hashtags in updates
Google+ voert dan ook met enige regelmaat veranderingen door in de functionaliteiten om het medium te versterken. Google+ raadt ons aan om hashtags te gebruiken in status-updates, zoals:
- Tip van #Google+ > gebruik #hashtags die relevant zijn voor de inhoud van je update.
- Steeds meer mensen maken gebruik van het ‘automatische’ adverteren via#Facebook. Heel gemakkelijk, maar hoe effectief is dat nou?
Gerelateerde hashtags
De hashtags die je gebruikt in updates kunnen worden weergegeven als gerelateerde hashtags. Deze worden bij het bericht (rechtsboven) weergegeven en zijn klikbaar. Na klikken worden de updates getoond die relevant zijn aan het onderwerp. Deze zijn onder te verdelen in blauwe hashtags (toegevoegd door Google) en grijze updates (toegevoegd door jezelf).
Hashtags verwijderen
Staat er een hashtag bij die je graag zou willen verwijderen? Ga dan naar de hashtag, klik op de X die verschijnt en verwijder zo de hashtag.
Vragen over dit blogbericht beantwoord ik met veel plezier. Laat uw vraag achter via het contactformulier op deze website.