Als je voor jezelf gaat starten denk je na over hoe je bedrijf zou moeten heten, welke diensten je aan zou willen bieden en wat voor kosten je daarvoor moet rekenen. Je denkt al gauw aan een uurtarief en gaat Googlen om te kijken wat je vakgenoten vragen. In het begin werkt dat prima, o.a. omdat je de uren toch al moet registreren voor de Belastingdienst. De kans is groot dat je na die drie jaar al een behoorlijk klantenbestand hebt en daarmee veel tijd kwijt bent aan het bijhouden, invoeren en doorberekenen van de uren. Dat geeft vervolgens weer stress, je komt niet aan je opdrachten toe en al helemaal niet aan acquisitie. Zonde!
In De vrije adviseur van Arjan Yspeert ligt de oplossing voor het uurtje-factuurtje-probleem: werken met abonnementen. En dat lost niet alleen het probleem van de urenregistratie op, maar nog veel meer. In het boek gaat Arjan uitgebreid in op waarom je een vrije adviseur zou moeten worden, hoe je dat kunt aanpakken en geeft daarbij vele tips en praktijkvoorbeelden. Het boek is interessant voor ondernemers die zat zijn van het uurtje-factuurtje principe of meer continuïteit in inkomen willen genereren. Daarnaast is het interessant voor iedereen die als adviseur wil gaan ondernemen en op zoek is naar een passend verdienmodel.
Een vrolijk gekleurde kaft, daar begint het mee. Sla je het open dat tref je nog meer kleur, leesbare teksten, veel praktijkverhalen, voorbeelden, leuke quotes, tips en tools. Yspeert schrijft op een prettige manier, alsof hij het aan de keukentafel aan het vertellen is. Hij ‘zegt’ waar het op staat met af en toe een dikke knipoog. In het boek neemt hij je mee in zijn wereld als vrije adviseur. Hij deelt uitgebreid zijn eigen ervaringen én die van andere vrije adviseurs, waardoor je goed beeld krijgt bij de mogelijkheden van het vrije adviseurschap. Dit in combinatie met theorie en enkele modellen, geven je de handvatten om zelf aan de slag te gaan met deze innoverende methodiek.
Arjan heeft als Vrije Adviseur een goed gefundeerd verhaal. Als Social Media-adviseur herkende ik me regelmatig in zijn verhaal. Gedurende het lezen van het boek krijg je steeds meer beeld over hoe je zelf als vrije adviseur kan starten en beter nog: de kans is groot dat je zelf ook als vrije adviseur verder wil gaan. Het boek heeft mij geïnspireerd om mijn Social Media Adviesdiensten als vrije adviseur aan te gaan bieden. Los van het feit dat ondernemers zich door zijn werkwijze kunnen laten inspireren, denk ik ook dat hier voor veel werkzoekenden een kans ligt om werk te creëren.