Aanmaken van een Facebook-evenement

Facebook evenement aanmaken iDees onlineOrganiseer je een open dag, een workshop, speciale koopavond voor vaste klanten of een andere activiteit? Dan is het een idee om op Facebook een evenement van te maken.

Door een evenement te maken kunnen mensen zich aanmelden als “deelnemer” waardoor vervolgens zijn/haar netwerk kan zien dat hij/zij er heen gaat. Gevolg is dat het evenement zich snel kan verspreiden onder zijn/ haar netwerk en er zullen gemakkelijker meer mensen zich aanmelden. De meeste mensen kiezen nu eenmaal eerder voor iets als iemand anders ze voor is gegaan.

Hierbij een stappenplan om een evenement aan te maken op Facebook:

1. Log in op je Facebook-bedrijfspagina: het bedrijfslogo staat boven in de blauwe balk (afb. 1)

2. Klik op “Aanbieding, evenementen +” boven het updatevenster (afb. 2).

3. Klik op “Evenementen” (afb. 3).

Afbeelding 1 Ingelogd zijn op Facebook bedrijfspagina Afbeelding 2 Klik op Aanbieding - Evenement rechtsboven het updatevenster Afbeelding 3 Klik op Evenement

4. Voer zo volledig mogelijk de gegevens in van het evenement (afb. 4 t/m 6).

  • Naam: korte krachtige titel waarmee duidelijk om wat voor activiteit het gaat.
  • Details: geef hier een korte toelichting wat men kan verwachten en waarom men dus zou moeten komen/ aanmelden.
  • Waar: voer hier de locatie in. Indien de locatie een Facebookpagina heeft dan wordt er een link naar deze pagina gegeven.
  • Tickets: hier kun je een link plaatsen naar meer informatie of voor een aanmeldingsformulier (ook als het gratis is).
  • Van/tot: voer hier in op welke datum het evenement is en tot wanneer het evenement zal duren (datum en tijd). Let op: wanneer je ook een eindtijd in gaat voeren dan is de kans groot dat Facebook de einddatum een dag verzet. Wijzig dit even als het om een eendaags evenement gaat.
  • Berichten:Wil je dat alleen beheerders berichten op de tijdlijn kunnen plaatsen dan vink je dat aan. Voor het bereik van het bericht is het juist goed om dit niet aan te klikken. Gevolg is wel dat het mogelijk meer tijd inneemt om het beheer van het evenement te verzorgen. Als iemand reageert is het namelijk wel goed om te laten zien dat reacties gezien en gewaardeerd worden.
  • Doelgroep toevoegen: heb je een evenement wat specifiek voor vrouwen (denk aan een Ladies Night) is of voor bijvoorbeeld een bepaalde leeftijdsklasse, dan kun je dit selecteren. Zo zorg je ervoor dat je evenement bij de specifieke doelgroep in beeld komt.

Afbeelding 4 Vul de gegevens van het evenement in Afbeelding 5 Voorbeeld gegevens evenement Afbeelding 6 Doelgroep toevoegen

5. Klik op “maken”, het evenement wordt aangemaakt en je wordt automatisch doorverwezen naar de pagina van het evenement (afb. 7 en 8).

6. Voeg een foto toe aan het evenement (afb. 9 en 10). Door een foto toe te voegen geef je beeld bij je activiteit en daarnaast trekt het meer aandacht in het nieuwsoverzicht. Een paar tips:

  • Wanneer je eenmaal een evenement aanmaakt krijgen al je Facebook-fans het evenement in het nieuwsoverzicht te zien. Daarom is het belangrijk om direct een foto toe te voegen.
  • De beste afmeting voor de foto is 1200 px bij 450 px.
  • Zet eventueel tekst in de afbeelding om nog meer informatie te geven en/of nog meer te uit te dagen zodat de fans doorklikken voor meer informatie.

Afbeelding 7 Klik op Maken en het evenement wordt aangemaakt Afbeelding 8 Je komt op de evenementenpagina terechtAfbeelding 10 Foto toevoegen aan het evenement

7. Wanneer de foto eenmaal geladen is, kan deze (afhankelijk van de afmeting) verplaatst worden. Zo kun je zelf bepalen welk deel in beeld komt (afb. 11).

8. Klik op “Wijzigen opslaan” (afb. 12)

9. Nodig vervolgens je eigen vrienden uit (fans uitnodigen kan niet) om deel te nemen aan je evenement. Let op: hier heb je dus wel een privé account voor nodig met Facebook-vrienden (afb. 13).
Afbeelding 11 Foto verplaatsen Afbeelding 12 Klik op opslaanAfbeelding 13 Nodig je eigen netwerk uit om deel te nemen aan het evenement

 

Training Facebook
Enthousiast over de tips maar oefen je dit liever samen? Vanuit iDees online verzorg ik training om zelf meer te kunnen met sociale media.  Bel 06-43456343, mail naar info@ideesonline.nl  of laat een bericht achter via het contactformulier.

Vragen over dit blogbericht beantwoord ik met veel plezier. Laat uw vraag achter via het contactformulier op deze website.

 

iDees online | Van offline advies naar online succes
Desiree Boerema van iDeesonline.nl

“Leuk dat je langskomt! Ik ben Désirée Boerema en heb passie voor organiseren, netwerken en online communicatie. Ik deel via vele sociale media informatie, nieuws en tips over het zakelijk inzetten van sociale media. “

Social Media | Advies | Plan | Opstart | Beheer | Training

Paste your AdWords Remarketing code here
Scroll naar boven