Hashtags helpen je onder andere om meer bereik te krijgen zodat potentiële klanten je weten te vinden en gaan volgen. Daarnaast heb je de mogelijkheid om door middel van hashtags berichten te zoeken met betrekking tot onderwerpen die bij jouw klanten leven. Maar hoe zorg jij er nu voor dat je meer mensen gaat bereiken en de betrokkenheid met je volgers vergroot? In deze blog deel ik 3 tips met je.
Tip 1: Gebruik lokale hashtags
Waar zit jij met je bedrijf? In Groningen? Misschien wel Den Bosch? Of heel ergens anders? Door lokale hashtags te gebruiken kun je bouwen aan lokale zichtbaarheid. Voor veel ondernemers interessant. Denk aan ondernemers met een fysieke winkel. Of aan ondernemers die een coachingbureau of yogastudio hebben en daar klanten ontvangen. Het is een manier om meer volgers te krijgen. Met lokale hashtags bedoel ik hashtags die gebaseerd zijn op basis van locatie. Dus bijvoorbeeld #ikhouvangroningen of #socialmediatrainingroningen. Het zijn slechts twee voorbeelden, je kunt wel 1001 hashtags bedenken die interessant kunnen zijn. Het is een interessante manier om zo in contact te komen met je doelgroep. Veel mensen vinden het belangrijk om lokaal te besteden en zullen ook eerder naar activiteiten gaan die dichtbij zijn dan helemaal aan de andere kant van het land. Door dit soort hashtags te gebruiken, vergroot je de kans dat ze op jouw radar komen…zodat ze je gaan leren kennen. Handig! Gebruik bijvoorbeeld drie verschillende hashtags die gekoppeld zijn aan je locatie, zo heb je drie kansen om op de radar te komen.
Tip 2: Gebruik grappige hashtags
Lekker om aandacht vragen, ja dat zit vaak niet in ons. Maar met hashtags kan dat wel heel waardevol zijn. Al is het wel belangrijk dat het bij je merk past. Maar goed, dat is voor alle communicatie-uitingen zo. Dus, gooi er een paar leuke, gekke, maffe hashtags in. Een super leuke manier om persoonlijkheid toe te voegen aan je profiel om gebruikers aan te spreken en de betrokkenheid te vergroten. Denk aan hashtags waarvan je niet direct dat veel mensen ernaar zoeken, maar ze kunnen wel extra aandacht trekken. Door op deze manier hashtags te gebruiken kun je je onderscheiden van je conculega. Een voorbeeld van een taartenwinkel: #verwenjezelf #wijvertellenniets. Het kan voorkomen dat je een hashtag kiest die nog niet gebruikt wordt. Dat geef niets. Die kun je prima gebruiken zodat je (toekomstige) klant er op geattendeerd wordt om hem te gaan gebruiken. Bijvoorbeeld als ondernemerscoach #ondernemenzoalsikdatwil gebruiken zoals iDees online doet. Heb je bijvoorbeeld een kledingwinkel? Dan kun je deze gebruiken: #wiezegtdatshoppennietalleskanoplossen #zeliegen #hetkanwel. Het is zo maar even een voorbeeld ter inspiratie. Het kan een manier zijn die voor jouw bedrijf werkt.
Tip 3: Gebruik merkgerelateerde hashtags
Welke hashtag kun jij bedenken die nog niet gebruikt wordt en die super goed bij jouw merk past? Het kan je helpen om gesprekken op gang te brengen én het wordt gemakkelijker om de discussies te volgen. Zelfs als het niet op jouw kanaal gebeurt. Daarom hebben veel merken een eigen hashtag. Bijvoorbeeld #ikhouvansnickers. Het is maar een voorbeeld. Andere bedrijven gebruiken misschien wel seizoensgebonden hashtags (b.v. #zomermode) en weer andere merken voegen aan een wedstrijd of evenement een hashtag toe. Super leuk! Het hebben van een eigen hashtag geeft een voorsprong op je conculega. Veel volgers/klanten willen wel over je merk praten, maar hebben wat tips of instructies nodig om op weg geholpen te worden. Je geeft je klant zo een idee over wat voor bericht ze kunnen plaatsen. Als voorbeeld mijn hashtag #ondernemenzoalsikdat wil die ik gebruik vanuit iDees online. Op een moment dat jij denkt van Yes! Hiervoor ben ik ondernemer geworden, ik werk vandaag lekker in een koffietentje….kun jij een foto maken een hashtag toevoegen.
Door juiste hashtags te kiezen kan je bereik en betrokkenheid enorm vergroten op Instagram. Dus besteedt hier zorgvuldig aandacht aan. neem de tijd om het te onderzoeken, verschillende strategieën te proberen om te ontdekken wat wel en niet werkt.